Firmaer sjusker med rejsepolitikker

Undersøgelsen bygger på en analyse af over hundrede multinationale og mellemstore virksomheders forskellige rejsepolitikker. Under en tredjedel har opdateret sine rejsepolitikker det seneste år. Mange risikerer dermed at udsætte sig selv og sine rejsende for unødige omkostninger og risici.

 

Undersøgelsen afslører blandt andet, at kun 12% behandler de rejsendes sikkerhed i rejsepolitikken. Otte ud af 10 behandler ikke udgifter til eksempelvis indchecket bagage, ekstra afgifter ved reservationer eller erstatning for andre tjenester, som visse hoteller og biludlejere kræver betalt.

 

Blot 35% af mindre firmaer benytter et rejsebureau til at booke hotel, men for større, globale virksomheder er det tilsvarende tal 85%. Anvendelsen af mobile applikationer eller henvisning til de værktøjer, som eksisterer for at lette de rejsendes arbejde på afstand omfattes sjældent af rejsepolitikkerne. 

 

70% savner retningslinjer for booking af lavprisbilletter hos flyselskaber udenfor virksomhedsaftalen.

 

”For at opnå en omkostningseffektiv erhvervsrejse i en organisation skal man jævnligt gennemgå og opdatere sin rejsepolitik i forhold til de ændrede markedsforhold og samtidig kommunikere dette til sine erhvervsrejsende”, siger Anders Bohlin, director, client management hos American Express Global Business Travel.

Skrevet af Flemming Juul