Fjord Line udvider med endnu en katamaran

Med et nybygget skib fordobler Fjord Line kapaciteten mellem Hirtshals og Kristiansand fra 2020. Efter tre år med solid vækst investerer Fjord Line i en ny katamaran. Den giver større kapacitet, flere afgange, længere sæson og mere komfort.

”Det er en milepæl i Fjord Lines udvikling. Vi har skabt gode resultater de seneste år og er meget glade for, at vi har kunnet bestille et nyt skib”, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line AS.

Det er australske Austal Ships Pty Ltd, som skal bygge skibet. Når katamaranen stævner ud til sæsonen i 2020 vil den sætte en ny teknologisk standard på ruten med miljømæssige gevinster.

”Komfort har været vigtig for os i udviklingsfasen. Katamaranen skal tilbyde en komfortabel og behagelig rejse og samtidig være den hurtigste vej mellem Danmark og Norge. Med en topfart på 40 knob vil rejsen fortsat kunne klares på kun 2 timer og 15 minutter”, siger Rickard Ternblom.

Med plads til 1.200 passagerer og 400 biler fordobler det nye skib kapaciteten sammenlignet med de skibe, som Fjord Line sejler med på ruten i dag. Butikken om bord bliver dobbelt så stor og får et langt større udvalg. Og når sulten melder sig, vil gæsterne kunne vælge mellem tre forskellige madkoncepter.

Sideløbende investerer Fjord Line i sin eksisterende katamaran, HSC Fjord Cat, for at have et fortsat godt tilbud til passagerne frem til 2020, hvor den nye katamaran tager over.

Fra 2014 til 2016 oplevede Fjord Line en vækst på 26.000 passagerer og 7.400 biler på ruten mellem Kristiansand og Hirtshals. Rederiet fragtede 213.000 passagerer fordelt på 576 overfarter på ruten i 2016.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.