Lufthansa Express Rail. (Foto: Frankfurt Airport | PR)

Flere end tidligere tager toget til storlufthavn

Et højere antal forbindelser og højhastighedstog har været medvirket til at øge andelen af flypassagerer, der indløser billet til et tog, når de skal rejse fra Frankfurt Lufthavn.  

Til april er det to år siden, at den tyske brancheforening for luftfart BDL og Deutsche Bahn indgik en samarbejdsaftale, der havde til formål at medvirke til at mindske luftfartens klimaaftryk.

Idéen var, at de to samarbejdspartnere ville gøre en indsats til gavn for klimaet ved at få flere passagerer til at skifte indenrigsflyvninger ud med togrejser, ligesom man også ville inspirere de rejsende til at lade bilen stå i garagen og i stedet tage toget, når de skulle i lufthavnen.

Det er tilsyneladende gået den rigtige vej, oplyser Deutsche Bahn. Selvom landets flytrafik endnu ikke er genoprettet til samme niveau, som den havde før COVID-19-pandemien, oplever selskabet, at flere rejsende i dag end tidligere vælger en togtur frem for en flyvning på kortere indenrigsstrækninger.

Øges med 25 procent
Tallene peger ligeledes på, at flere flypassagerer er begyndt at tage toget, når de skal ud at rejse. Det ses blandt andet på servicen Lufthansa Express Rail, der indtil videre har fokuseret på at skabe et større udbud af togforbindelser til Frankfurt Lufthavn, som også betjenes med højhastighedstog.

Til trods for at COVID-19-pandemien på daværende tidspunkt forsat var mere fremherskende, end tilfældet er i dag, oplevede man i oktober 2021, at lige så mange gjorde brug af toget, når de skulle til lufthavnen, som i 2019. Sidste år steg dette tal med yderligere 25 procent, fortæller Deutsche Bahn.

En del af forklaringen menes at være, at passagererne kan booke togrejsen til lufthavnen samtidig med, at de reserverer deres flybillet. Det kan de gøre fra i alt 24 destinationer, hvilket er syv flere end i 2021, hvor også antallet af tilgængelige daglige togafgange er blevet øget fra 135 til 240.

Retter fokus mod ny lufthavn
Michael Peterson, der er bestyrelsesmedlem i Deutsche Bahn med ansvar for langdistance passagertransport, mener, at selskabet og BDL er på vej i den rigtige retning.

“Når luftfarts- og togbranchen samarbejder, oplever vi tocifrede vækstrater, og vores service til den største tyske lufthavn i Frankfurt am Main bærer en del af ansvaret for denne succes. Den viser, at når det lykkes os at skabe intelligente transportløsninger, kan vi få flere mennesker til at vælge de klimavenlige transportformer.”

Efter at have været fokuseret på at øge mængden af togforbindelser til Frankfurt, er det nu lufthavnen i München, der står for tur. Det bliver et af omdrejningspunkterne for Deutsche Bahns aktiviteter frem mod slutningen af 2025, lyder det.

Et mere overordnet mål for selskabet er at få etableret flere strækninger, hvorpå der kan benyttes højhastighedstog, da man oplever, at disse er et reelt alternativ til flyvninger, fordi rejsetiden er et af de kriterier, som passagerer vægter højt, når de afgør, hvordan de ønsker at komme frem til en given destination.


Relaterede artikler:

Lufthansa tager toget

Lufthansa og Deutsche Bahn i udvidet samarbejde

Lufthansa udbygger rejsemulighed med tog