Arkivfoto.

Flere firmakunder booker via rejsebureauer

Erhvervsbureauer ser flere bookinger fra europæiske firmarejsende, der fremfor at booke fly og hotel på leverandørhjemmesider, oftere bruger firmaets rejsebureau, viser ny undersøgelse.

Tendens blandt forretningsrejsende til at booke flyafgange og hotelovernatninger direkte på flyselskabet eller hotellets hjemmeside, synes at have taget en drejning til fordel for erhvervsrejsebureauerne.

Det viser i hvert fald en ny statistik fra online erhvervsrejsebureauet SAP Concur og sammenslutningen Global Business Travel Association, GBTA, skriver hjemmesiden Travelreport.se

Undersøgelsen viser, at antallet af europæiske forretningsrejsende som sidste år bookede fly direkte hos flyselskabet faldt fra 79 procent til 68 procent frem til udgangen i år. I samme periode faldt antallet af direkte bookinger af hotelovernatninger på hotellernes egne hjemmesider fra 83 procent i 2017 til 70 procent med udgangen i år.

”Statistikken viser, at 62 procent af forretningsrejsende har tiltro til deres arbejdsgivers bookingsystem. Dette kan forklare, at en del af de direkte bookinger hos hjemmesider hos flyselskaber og hoteller er faldet til fordel for øget brug af forskellige virksomhedssystemer her i 2018,” siger Magnus Khysing, nordisk chef hos SAP Concur, en verdensomspændende leverandør af betalingssystemer ved erhvervsrejser, herunder rejseafregninger og fakturahåndteringer.

Undersøgelsen fra SAP Concur og GBTA blev foretaget online fra midten af september og en måned frem blandt lige over 1.250 europæiske forretningsrejsende, her af var lidt mere end 500 fra Norden – resten var fra Belgien, Frankrig, Holland, Storbritannien og Tyskland.

CWT: enig i tendenser
Administrerende direktør for et af de største erhvervsrejsebureauer i Danmark, Torben Rodenberg, nikker genkendende til en række resultater fra undersøgelsen. Han siger til STANDBY.dk: ”Jeg er helt enig i, at vi ser en tendens til at mere og mere bookes gennem TMC’er (Travel Management Company, erhvervsrejsebureau, red) og det er der naturligvis flere grunde til.”

”CWT’s helt store investering de sidste tre-fire år har været fokuseret omkring den rejsendes oplevelse af vores systemer. Det er nemlig helt essentielt at de rejsende oplever et system som ”ligner” det, de ser, når de booker en privat rejse samt at indholdet dækker deres behov,” siger Torben Rodenberg og fortsætter:

”Hvis dette ikke er tilfældet, så har de en god grund til at søge og booke i andre kanaler. Så det er meget vigtigt for os at sikre, at den rejsende bliver indenfor virksomhedens rejseprogram samt at den teknologi, vi stiller til rådighed, er spændende nok og tilfredsstiller de rejsendes behov.”

På eller over niveau
CWT-direktøren i Danmark understreger, at rejsende ”stiller store krav samt forventer at vi er 100 procent på niveau eller over det, de kan købe/opleve udenfor virksomhedens rejseprogram.”

”Vi ser nu, at CWT’s store investering i 2012 med købet af Worldmate, verdens førende producent af apps til rejsebranchen, og en strategisk beslutning om at satse på mobil teknologi nu begynder at bære frugt. Vi har nu også en desktopversion af vores app som er populær både hos rejsende samt hos virksomheden,” siger Torben Rodenberg.

Relaterede artikler:

Stort erhvervsrejsebureau skifter direktør

Amex klar med nordisk chef efter køb af konkurrent

Travel Manager: Rejsebureauerne er passive