Flere flyselskaber må gi’ op

Regler, der forhindrer udenlandsk ejerskab at selskaberne må også fjernes hvis den amerikanske flyindustri skal kravle ud af sine problemer, siger Steve Ridgway fra Virgin. Han finder det i orden, at nogle af selskaberne må lukke og mener ikke de fortsatkan gå ind og ud af betalingsstandsning.

 

Ni mindre flyselskaber er gået i betalingsstandsning eller er stoppet helt i årets løb, men deres størrelser har ikke betydet afgørende ændringer i kapaciteten på flymarkedet.

 

Fire af USAs store flyselskaber har været gennem betalingsstandsning de seneste fem år og har alle overlevet – enkelte endog med øgede rutenet og lavere billetpriser.

 

”I den sidste ende bliver branchen nødt til at ændre sine priser. Det får effekt på efterspørgslen og ligeledes på kapacitetsudnyttelsen”, siger Steve Ridgway.

 

Indenfor de seneste tre måneder har Continental Airlines, American Airlines, United Airlines og Delta Air Lines alle skåret i kapaciteten med to-cifrede tal på indenrigsruterne i den kommende vintersæson.

Skrevet af webredaktionen