Flere om at dele overskud på olien

Willie Walsh.

Willie Walsh.

BRITISH AIRWAYS: Aktionærerne skal have deres andel, og Willie Walsh vil som topchef for det britiske moderselskab forbedre produktet, inden han vil nedsætte flybilletternes pris.

Olieprisen er faldet fra 100 dollar pr. tønde til 80 dollar det seneste års tid. I dag ca. 60 dollar. Det har givet flyselskaber et gevaldigt lift, hvis de da ikke gennem hedging har bundet sig til en højere pris. IATA-sammenslutningen regner i hvert fald med, at flybilletpriserne vil falde 5-10 procent i år af samme grund.

”Det skal man ikke regne med,”, sagde præsidenten for IAG, moderselskabet for British Airways og Iberia, Willie Walsh, da han aflagde beretning for koncernen. ”Vi vil fortsætte med at forbedre vort produkt, og vi vil også tilgodese vore aktionærer. Samtidig skal der indkøbes nyere fly, inden vi begynder at nedsætte billetpriserne. Endelig er konkurrencen så hård, at flere flyver under produktionsprisen,” fortsatte han.

”Konsolideringen blandt flyselskaberne vil fortsætte ikke mindst i geografiske områder,” lød det. ”Vi er endnu langt fra det komplet deregulerede marked, som vi ønsker at nå til. Og hvad angår Open Skies er det bekymrende, at nogle amerikanske selskaber er begyndt at stille spørgsmål ved det rigtige i, at Mellemøstens selskaber får visse fordele af Open Skies,” sluttede han.

Det bliver mere og mere tydeligt, at amerikanerne er bange for fri konkurrence fra Europa og Golfen. Det giver sig bl.a. udslag i, at det trækker i langdrag med tilladelse til Norwegian fra Dublin-basen.