Flertal for ny Storstrømsbro

Der er tale om en kombineret jernbane- og vejbro til 3,7 milliarder kroner. Banedanmark har undersøgt prisen på fem forskellige forslag på Storstrømmen, hvor Banedanmark sidste efterår indstillede togdriften på grund af revner i de bærende stålkonstruktioner. Politikerne ønskede undersøgt, om det kan betale sig at reparere den gamle bro, eller om en ny bro er fornftigere, skriver b.dk.

 

Det er billigst at renovere, men en renoveret bro holder kun til 2040. Derfor er det mest rentabelt at opføre en ny dobbeltsporet jernbane- og vejbro, hvor togene kan holde 200 km/t og bilerne 80 km/t i timen.

 

Partierne bag trafikforliget i 2009 giver bred opbakning til at bygge nyt og transportminister Henrik Dam Kristensen vil prøve at finde penge til en beslutning inden årets udgang. Også Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, foretrækker at bygge en ny bro.

 

Ifølge Banedanmark er en ny forbindelse den, som har størst chance for EU-støtte på op til 20%.

 

Cyklisternes eneste mulighed for at krydse Storstrømmen er via den gamle bro, fordi Farø-forbindelsen er en motorvej. Derfor skal en ny bro forsynes med en cykelvej til 179 millioner kroner.

Skrevet af Flemming Juul