På Air New Zealands kommende Economy Skynest får seks passagerer hver sin soveplads i en to meter lang og 58 centimeter bred seng. Pressefoto: Air New Zealand.

Flyselskab tager patent på køjesenge på economy

Star Alliance-medlemmet Air New Zealand er på vej med nyt koncept, Economy Skynest, der giver economy-passagerer på selskabets langruter mulighed for en to meter lang køjeseng.

Air New Zealand har netop præsenteret prototypen til sit unikke, nye koncept med fladsenge til passagerer på economy class.

Economy Skynest er resultatet af tre år hos Air New Zealand med research og udvikling af det nye produkt. Af samme årsag vil Air New Zealand tage patent og sikre sig varemærkebeskyttelse for Economy Skynest.

Ifølge konceptet kommer de rejsende på Skynest til at ligge i tre lag, som i en udvidet sovekupe på tog.

Air New Zealands marketingdirektør, Mike Tod, siger at Economy Skynest blandt andet er udviklet fordi flyselskabet har nogle af verdens længste passagerflyvninger.

En kommende langrute åbner til oktober mellem Auckland, New Zealands største by og Air New Zealands hovedbase, og New York med en flyvetid på omkring 18 timer.

Den nye rute skal flyves med Boeing B787 Dreamliners fra Auckland til New York Newark tre gange om ugen i hver retning.

Premiere på ny langrute til New York
Skynest indsættes til en begyndelse netop på den kommende Auckland-New York-rute. Bliver konceptet en succes, kan det komme på andre af Air New Zealands langruter.

Air New Zealand har endnu ikke oplyst nogen pris for Skynest-flyvninger. Air NZ kigger også på, hvordan Skynest-produktet skal sælges – for eksempel som et tillæg til en normal economy-billet.

Hver Economy Skynest får seks sovepladser i en to meter lang og 58 centimeter bred seng. Skynest-passagererne får blandt andet en stor hovedpude, lagner og et tæppe – og gardiner til at trække for så de rejsende får mere privatliv.

“Skynest bliver en game changer på langruterne og vi er sikre på, at andre flyselskaber vil besøge os for at se, hvad det er, vi er kommet med,” skriver Air New Zealand i en pressemeddelelse.

I alt betjener Air New Zealand 21 lufthavne i New Zealand og 30 i andre lande – med London Heathrow som eneste i Europa, denne rute står dog foran lukning.

Flyvende sofaer
Til efteråret forventes Air NZ også at præsentere et andet nyt tiltag til passagerer på langruter på economy. Economy Stretch får med mere – og dyrere – benplads på selskabets langruter.

Der kommer op til 42 sæder med Economy Stretch på Air NZ’ langruter fløjet med selskabets Boeing 777-200, B777-300 og B787-9. Når flyene har fået Economy Stretch vil de i alt have mellem 275 og 342 passagersæder i hele flyet, oplyser Air New Zealand.

Mens Air New Zealands normale economy class har en pitch på typisk 31 tommer, 78 centimeter, får Economy Stretch 35 tommer, 90 centimeter. Den endnu dyrere Premium Economy har en sædepitch på 41 tommer, 104 centimeter.

Air NZ kom sidste år med en anden produktforbedring, Skycouch, der dog kræver køb af tre flystole på Economy.

Skycouch strækker sig over tre sæder på economy og kan omdannes til en lavprisseng på selskabets Boeing B777 og 787-9 med en længde på 1,5 meter og 74 centimeter bred på langruterne, som Air NZ flyver rigtig mange af.

Relaterede artikler:

Verdens længste flyrute nedlægges

Bedre economy-benplads på langruter

Singapore Airlines klar til verdens længste rute

New Zealand indfører visumkrav