Et udvidet joint venture mellem firkløveret Air France, KLM, Delta Air Lines og Virgin Atlantic vil give selskaberne 23 procent af kapaciteten på det transatlantiske marked mellem Europa og USA.
Samlet har de fire flyselskaber årligt over 300 millioner passagerer på deres samlede rutenet. Delta Air Lines er størst med 204 millioner passagerer sidste år, Virgin Atlantic var mindst med 5,4 millioner.
Det udvidede joint venture-partnerskab på de transatlantiske ruter giver blandt andet passagerer med de fire selskaber mulighed for at flyve ud med et selskab og retur med et andet. I alt har firkløveret op til 110 direkte ruter mellem Europa og USA.
Fra 13. februar tilbyder flyselskaberne, at medlemmerne af deres bonusprogrammer kan få flere fordele – herunder flyvninger indenfor Europa eller USA. Fra lufthavnene i USA, hvor et eller flere af selskaberne lander, er der videreforbindelser til 238 byer i USA mens der er 114 i Europa.
Ifølge pressemeddelelse vil de fire selskaber have 23 procent af den udbudte passager- og luftfragtkapacitet mellem Europa og Nordamerika til en samlet værdi af 13 milliarder dollars, cirka 87 milliarder danske kroner.
Op til 341 daglige flyvninger over Atlanten
På de mest travle dage har de fire flyselskaber 341 atlantiske-flyvninger i begge retninger. Nogle af de største byer i samarbejdet er Amsterdam, Atlanta, Boston, Detroit, London Heathrow, Los Angeles, Minneapolis, New York-JFK, Paris, Seattle og Salt Lake City.
Air France, KLM og Delta indledte deres joint venture partnerskab mellem Europa og Nordamerika i 2009, mens Virgin Atlantic og Delta har samarbejdet om flyvninger mellem Storbritannien og Nordamerika siden 2013. Delta ejer 49 procent af Virgin Atlantic, resten har Sir Richard Branson selv – det var ellers indtil sidste efterår planen at Air France og KLM skulle købe 31 procent af Virgin Atlantic, men det blev ikke til noget.
Koncernchef Ed Bastian fra Delta siger i en pressemeddelelse: “Det udvidede samarbejde mellem de fire flyselskaber gør os endnu stærkere mellem Europa og Nordamerika i forhold til resten af luftfartsbranchen.”
Allerede sidste år begyndte de første codeshare-flyvninger mellem Air France, KLM og Virgin Atlantic. Aftalen gav passagerer hos Virgin Atlantic adgang til 58 nye atlantiske-ruter fra 18 britiske lufthavne via Paris eller Amsterdam. Omvendt fik passagerer hos Air France og KLM adgang til 24 nye nordamerikanske ruter fløjet af Virgin Atlantic eller Delta ud af Storbritannien, navnlig fra London Heathrow og Manchester.
Relaterede artikler:
Delta: Vi er størst mellem USA og Europa