Flyvende personale skal 15 procent ned i løn

Rickard Gustafson.

”Vi har ikke længere muligheder for at have lønninger isolereret fra markedsniveauet, ledende medarbejdere går 17 procent ned – og jeg går selv 20 procent ned i løn,” sagde SAS præsident Rickard Gustafsson på formiddagens pressebriefing.

Et af spørgsmålene fra internationale journalister var, om SAS, hvis planerne fremlagt i dag til morgen ikke lykkes, så går fallit. Svaret:

”Vi har ikke meget tid til at opfylde de betingelser, som er stillet fra vore ejere (de tre skandinaviske regeringer) og vore finansielle kilder. Vi har netop nu kun to muligheder.

Enten kan vi inden på søndag fremlægge godkendte planer om nye kollektivaftaler og vi har en god fremtid for os i sikkerhed med muligheder for vækst.

Eller hvis vi ikke gør det, har vi ingen finansiering”.

Stærkere kunne det næsten ikke siges. Og på spørgsmålet om troen på, at personalet er parat til at acceptere, svarede Gustafsson:

”Vi har løbende orienteret fagforeningsrepræsentanter om oplægget og udviklingen, og hvad der venter. Det synes jeg har været godt så langt, men deres medlemmer ved først noget i detaljer om planerne, når en serie møder starter i dag. Jeg håber og tror loyaliteten er så stor, at vi kommer igennem.”

Fra den telefoniske pressebriefing fremgik det, at samtlige flyvende medarbejdere, det være sig piloter eller kabineansatte, fortsat skal være ansat i Skandinavien. Altså ikke noget med billigere basestationer som det kendes fra Ryanair og nu også Norwegian.

Til gengæld skal lønniveauet på alle skalaer ned med 15 til 18 procent, og man skal arbejde ud fra det sted, hvor arbejdet starter. Det tyder på, at det er slut med at rejse rundt i Skandinavien fra det sted, hvor man bor, til man skal på arbejde næste dag med fuld tjenestetid.

Antal ansatte skrumper fra ca. 15.000 til 9.000, men ”kun” omkring 800 stillinger nedlægges. Det vil ske i Sverige, Norge og Danmark. Det blev oplyst, at det nok bliver 200-300 i Norge, men ikke hvor mange i Danmark. (Det kunne blive flere fordi en del centrale funktioner rykkes fra København til Stockholm, efter hvad Standby.dk. erfarer).

De 5.000 job forsvinder, når SGS frasælges, og der er tilsyneladende allerede skrevet en hensigtserklæring med en køber, men mere blev ikke oplyst. Widerøe frasælges også. Flere er interesseret, men nærmere i detaljer blev ikke oplyst.

”Vi vil som et moderne flyselskab vokse og styrke vores positioner i Skandinaviens i alle tre lande med ca. fem procent om året, når planen er godkendt, ” sluttede SAS-chefen.

I dag er indkaldt til medarbejdermøder i hele koncernen.