Edreams Odigeo og Etraveli Group er blandt de rejsebookingsider, som Forbruger Europa nu advarer om. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Forbruger Europa advarer om rejsebookingsider

Forbruger Europa varsler EU-landene og EU-Kommissionen om, at forbrugere, der har købt rejser eller flybilletter på en række navngivne online bookingsider, mødes af ”urimelige praksisser.”

Disse urimelige praksisser er ifølge en pressemeddelelse fra delvist EU-finansierede Forbruger Europas kontor i Danmark for eksempel skjulte gebyrer, urimelige ventetider og misvisende information.

”Det er første gang, at Forbruger Europa varsler håndhævelsesmyndighederne,” hedder det.

Der har været travlt over sommeren, hvor der er kommet rekordmange henvendelser til det europæiske netværk af forbrugercentre, ECC-Net. Særligt nogle bestemte problemer med en række rejsebookingsider er gået igen på tværs af netværket, der har kontorer i alle EU-landene samt Norge, Island og Storbritannien.

Samme problemer med en række rejsebookingsider
Og det er de samme problemer, man møder som forbruger overalt i Europa.

“Vi kan i Forbruger Europa-netværket se, at forbrugerne i mange lande på én gang oplever de samme problemer med en række rejsebookingsider,” siger Lars Arent, leder af det danske Forbruger Europa-kontor i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Han tilføjer:

“Det er blandt andet problemer såsom skjulte gebyrer ved booking eller refundering, at forbrugerne bliver kastebold mellem for eksempel bookingside og flyselskab, urimeligt lange ventetider og manglende eller misvisende information.”

De mange problemer med rejsebookingsiderne har nu fået det franske Forbruger Europa til, på vegne af netværket, at indgive en såkaldt ekstern varsling til EU-landenes håndhævelsesmyndigheder og orientere Europa-Kommissionen.

Nyt varslingssystem skal afsløre systematiske brud
Det er første gang, at Forbruger Europa-netværket bruger varslingssystemet på denne måde, siden det blev muligt med den nye CPC-forordning (Consumer Protection Cooperation-forordning), der trådte i kraft den 17. januar 2020, oplyses det.

Med det nye system kan udvalgte aktører i EU-medlemslandene indsende en varsling om en eller flere konkrete virksomheder, når der opdages systematiske brud på EU’s forbrugerlovgivning.

“Det er et vigtigt og godt redskab, der nu er taget i brug, som gavner de europæiske forbrugere. At netværket kan tale med fælles stemme, og advare mod overtrædelser på tværs af grænser, viser samtidig den styrke, som Forbruger Europa-netværket har,” siger Lars Arent og tilføjer:

“Med den eksterne varsling er det nu op til håndhævelsesmyndighederne i de lande, hvor rejsebookingsiderne er etableret, at vurdere om og hvordan varslingen skal håndteres.”

Mange flere klager
Forbruger Europa oplyser, at i år er der samlet kommet 44 procent flere forbrugerhenvendelser indtil videre i forhold til samme periode sidste år

Det svarer til over 137.000 spørgsmål og sager fra de europæiske forbrugere. Det danske Forbruger Europa-kontor har fået mere end dobbelt så mange henvendelser i 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.

Selvom forbrugerne kan henvende sig om alt fra køb på nettet til billeje, er det primært rejseområdet, der er kommet henvendelser om. I Danmark har 67 procent af henvendelserne i 2020 indtil videre handlet om pakkerejser eller flyrejser.

Fokus på flere problemer
I den eksterne varsling, som det franske kontor på vegne af netværket har sendt til håndhævelsesmyndighederne og Europa-Kommissionen, er der blandt andet gjort opmærksom på disse problemer med rejsebookingsiderne:

Ingen hjælp til forbrugere, som bliver bedt om at tage direkte kontakt til for eksempel flyselskabet selv.

Manglende refundering af aflyste billetter eller refundering efter for lang ventetid. Skjulte gebyrer ved booking eller ved refundering.

Forskelle mellem rejsebookingsidens og flyselskabets løsningsforslag, for eksempel at den ene part tilbyder ombooking, og den anden part tilbyder 12 måneders voucher.

Manglende eller misvisende information om vilkårene ved tilbud om vouchers i forbindelse med aflyste fly (for eksempel at voucheren kun kan bruges på pågældende bookingside)

Ingen information om ændrede eller aflyste flyafgange samt manglende anvendelse af reglerne for pakkerejser i situationer, hvor forbrugeren har købt fly og hotel i samme aftale.

Edreams Odigeo og Etraveli Group er i fokus
Til STANDBY.DK uddyber Ditte Juul Reder, kommunikationsmedarbejder hos Forbruger Europa i Danmark, pressemeddelelsen og skriver i en mail:

”Det franske Forbruger Europa-kontor har på vegne af netværket fokuseret varslingerne på nogle af de store markedsoperatører, og varslingerne vedrører derfor:

Edreams Odigeo (der omfatter Travellink, edreams, opodo, govoyage, Liligo). De nævner selv, at de er den største online rejsegruppe i Europa.

Etraveli Group (der omfatter gotogate, mytrip, supersaver, seat24, Travelstart, Flightmate, Flybillet, FightNetwork),” oplyser Ditte Juul Reder.

Relaterede artikler:

Guide til forbrugerrettigheder ved pakkerejser

Ny mulighed for at behandle klage over flyafgange

Corona gav EU’s Forbruger Europa travleste måned