Forbruger Europa under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kritiserer igen de flyselskaber, der ifølge dets mening ikke giver passagererne tilstrækkelige information om deres rettigheder.
Delvist EU-støttede Forbruger Europa melder om et fortsat stort antal klager fra forbrugerne over flyselskaber.
Der er ellers klare regler for, hvordan man som forbruger er stillet, hvis ens fly bliver aflyst eller forsinket. Alligevel oplever Forbruger Europa ofte, at danske flypassagerer ikke får tilbudt det, de har krav på.
Det skriver Forbruger Europa i en pressemeddelelse.
I den siger Lars Arent, direktør for den danske afdeling af Forbruger Europa:
”Vi ser til stadighed, at nogle flypassagerer får problemer, fordi de ikke kender deres rettigheder og ikke bliver oplyst tilstrækkeligt om dem af flyselskabet. Det kan betyde, at passageren kommer til at takke ja til en løsning eller kompensation i lufthavnen, selvom de egentlig har krav på noget andet og mere. Det kan være i forbindelse med aflyste fly. Her har man som udgangspunkt krav på at komme med det næste ledige fly til samme destination, også selv om det er med et andet flyselskab.”
Gør indsigelse med det samme
Forbruger Europa skriver også, at forbrugerne skal gøre indsigelse med det samme i lufthavnen hvis flyet aflyses eller er markant forsinket.
”Du har ret til at komme afsted med næste ledige afgang,” siger Susanne Aamann, forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Til gengæld kan det være svært at gøre sin klage gældende, hvis man allerede har accepteret en anden løsning fra flyselskabet i lufthavnen.
”Derfor er det vigtigt, at man ikke tager til takke med en hurtig løsning, bare fordi der står mange andre i køen bagved,” lyder opfordringen.
I andre sager oplever Forbruger Europa, at forbrugerne ikke får udbetalt det fulde beløb, de har ret til.
”Henvendelserne til os i Forbruger Europa viser, at der ofte er forskel på, hvad forbrugerne reelt har krav på, og hvad flyselskaberne tilbyder ved forsinkelser og aflysninger,” siger Lars Arent.
Forbruger Europa glemmer rejsebureauerne
Pressemeddelelsen om flypassagerer og deres rettigheder beskæftiger sig kun med problemstillingen mellem ”billetformidlere” og flyselskaber – i stedet for at anbefale køb af flybilletter via et dansk registreret rejsebureau.
”Det kan være svært som forbruger at gennemskue, om man egentlig handler med prissammenligningsportalen, eller om den bare er formidler. Det er imidlertid vigtigt at vide, hvem man handler med. Det har nemlig betydning for, hvor du skal klage, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst,” siger Susanne Aamann i pressemeddelelsen.
Forbruger Europa oplever ofte sager, hvor forbrugerne er kastebold mellem billetformidleren og flyselskabet, oplyses det.
Relaterede artikler:
EU vil øge tidsrum for erstatning ved flyforsinkelser
Landsret: ATC-forsinkelser skal ikke kompenseres
Forbruger Europa: Pas på ved køb af flybilletter

STANDBY.DK Nyt om rejser


