De allerfleste flypassagerer får en god oplevelse, men går noget galt, kan rejsende have krav på kompensation, hvis flyrejsen er omfattet af EU’s regler på området. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Forbruger Europa: Her er flypassagerers rettigheder

Flypassagerer har en række rettigheder, hvis deres fly aflyses, forsinkes eller bagagen beskadiges. EU-støttede Forbruger Europa har forud for vinterferien samlet informationer på området.

Vinterferien nærmer sig og danskere i titusindvis flyver på skirejse, sol- eller storbyferie eller noget helt tredje. Det har fået Forbruger Europa til at udsende omfattende materiale, hvor forbrugerne kan se deres rettigheder i lufthavne omfattet af EU-reglerne. De gælder for eksempel ikke på en indenrigsflyvning i USA eller mellem to ikke-EU-lande.

Forbruger Europa er et netværk af nationale organisationer i Europa etableret af Europa-Kommissionen. Den danske afdeling er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvis flyet bliver aflyst, skal flyselskabet give passagererne besked. Flyselskabet skal kunne dokumentere, at den rejsende har modtaget denne information, og hvornår den er modtaget, hedder det.

Bliver flyet aflyst, har passagererne på papiret flere valgmuligheder: Tilbagebetaling af den fulde købspris for billetten; ombooking til næste ledige afgang, eventuelt med et andet flyselskab eller ombooking til en afgang på et senere tidspunkt efter kundens valg, påpeger Forbruger Europa.

Flyselskabet skal måske betale for hotel
Nogle flyselskaber tilbyder en voucher, et tilgodebevis, gavekort eller tilsvarende i stedet for tilbagebetaling. Passageren må selv vælge, om man ønsker den løsning eller at få pengene tilbage, hedder det.

Hvis passageren ombookes til en anden flyafgang, og er nødt til at overnatte på grund af dette, skal flyselskabet betale for hotel og transport til og fra hotellet. Man kan også have ret til rimelig forplejning på flyselskabets regning.

Passagerne kan også have ret til kompensation, hvis flyet er aflyst. Kompensationen afhænger af flyrejsens længde, oplyses det.

Inden for EU: 250 euro for flyvninger under 1.500 kilometer og 400 euro for flyvninger over 1.500 kilometer.

På flyvninger ud af EU skal flyselskabet betale mellem 250 og 600 euro i kompensation, afhængig af flyvningens længde; her sondres mellem flyvninger på under 1.500 kilometer, mellem 1.500 og 3.500 kilometer og mere end 3.500 kilometer.

Ikke altid krav på kompensation
Flypassageren har ikke krav på kompensation, hvis flyselskabet har aflyst afgangen mere end 14 dage før afgang; hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, for eksempel krig eller terror, særlige vejrforhold, visse typer strejker og så videre.

Flyselskabet har to måneder til at besvare henvendelse
Hvis flyselskabet ikke tilbyder refundering eller kompensation ved en aflyst flyafgang, skal passageren selv kontakte dem, man har købt billetten af, skriver Forbruger Europa og tilføjer: Flyselskabet har som udgangspunkt to måneder til at besvare henvendelsen.

Flypassagerer kan få gratis vejledning og hjælp til at klage hos Forbruger Europa. I visse tilfælde kan man klage gennem Trafikstyrelsen på hjemmesiden flypassager.dk

Mange af reglerne for flyaflysninger går igen ved større flyforsinkelser, skriver Forbruger Europa – der skal for eksempel være tale om forsinkelser på mindst to timer.

Det oplyses også, at det maksimale beløb for erstatning ved forsinket, ødelagt eller forsvundet bagage er 1.300 euro (cirka 10.000 kroner) – mener passageren, at den mistede bagage havde en højere værdi, skal den rejsendes forsikringsselskab kontaktes.

Alle opslag fra Forbruger Europa om ”Rettigheder ved flyrejser” kan ses via dette link.

 

Relaterede artikler:

Forbruger Europa: Flypassagerer bliver kastebold

Rejsebureau: “Flyselskabernes ændringer koster os en formue”

Forbruger Europa advarer igen om bookingplatforme