Det er for nemt at indrykke falske annoncer og svindle brugerne på Booking.com, mener organisation, der håber, at ny lovgivning vil gavne. Hos platformen genkender man ikke billedet.
Sikkerheden på Booking.com lader noget tilbage at ønsker, mener den britiske forbrugerorganisation Which, der netop har tryktestet platformen, der er blandt verdens største af sin slags.
Organisationen opfordrer Booking.com til at gøre en større indsats for at forhindre, at den benyttes som et middel til svindel, da organisationens opfattelse er, at det er relativt nemt i forhold til andre lignende sites.
Kritikken bunder i en undersøgelse, som Which har foretaget sidste år. Den har afsløret, at platformens meddelelsessystem er forholdsvis nemt at hacke, der ikke foretages identitetstjek af ejere af udlejningsejendommen samt at falske annoncer ikke bliver fjernet. Det skriver Travel Weekly.
Er bedre på Airbnb
Det lykkes de ansatte i Which at oprette en udlejningsannonce på Booking.com på mindre end et kvarter, men modsat eksempelvis Airbnb blev de på intet tidspunkt bedt om at dokumentere deres identitet med eksempelvis et pas eller kørekort.
Ifølge forbrugerorganisationen har denne mangel på sikkerhed for de brugere, der benytter platformen, ført til, at mange såkaldte luskede lejemål har fundet vej til Booking.com, og det kritiserer man.
Rynkede brynene over annoncer
Which oplyser derudover, at organisationen ved en gennemgang af online brugeranmeldelser af Booking.com fra sidste år har fundet i hundredvis, hvor forfatterne klager over, at de er endt med at betale for forskellige former for indkvartering, der viste sig ikke at eksistere.
I forbindelse med undersøgelsen sendte forbrugerorganisationen 52 af de omtalte annoncer til Booking.com, der efterfølgende fjernede størstedelen af dem.
Platformen understregede dog over for Which, at man ikke mente, at der var tale om fup, men derimod ejere, som havde glemt at ajourfører deres annoncer i perioder, hvor de givne lejemål var lukkede af den ene eller anden grund.
Which forsøgte sig atter i november sidste år. Her identificerede organisationen 36 lejemål, som ifølge brugernes anmeldelser på internettet var fup og fidus. Disse annoncer blev ligeledes fjernet efter en henvendelse til Booking.com.
Afviser kritik
Which håber, at ny lovgivning som træder i kraft i Storbritannien senere på måneden, vil være til gavn på området, da det vil forpligte platforme til at være mere proaktive, end tilfældet er i dag, når de bliver opmærksomme på, at nogle brugere muligvis har urent mel i posen.
”Det er meget bekymrende, at så mange svindelnumre finder sted på Booking.com,” siger Rocio Concha, der er direktør med ansvar for politik og interessevaretagelse hos Which.
I en kommentar slår Booking.com fast, at platformen er meget engagerede i at beskyttede brugerne mod fup og svindel. Det er dog ikke uden udfordringer.
“Online svindel er desværre et slag, som mange brancher kæmper i. Men takket være de solide sikkerhedsforanstaltninger, som vi gør brug af, og vores løbende indsats for at forbedre dem, er vi i stand til at identificere og forhindre langt størstedelen af denne svindelaktivitet,” lyder det.
Relaterede artikler:
Ryanair kritiserer igen OTA’er som Booking.com