Fordøm ikke flyselskaberne, de ved godt, hvad de gør

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Man skulle tro, at hele flybranchen i USA er på fallittens rand efter udsmidningen af en passager fra et United fly. Det var bare så dumt, men så var det heller ikke værre. ”Det er en horribel måde at straffe sine kunder på”, hedder det i en dansk kommentar.

Af Ejvind Olesen 

Jeg har selv set det. Hvordan man tackler en auktion på et overbooket amerikansk fly med tre unge krejlere, der sad på spring efterhånden som kabinepersonalet annoncerede beløbet for at stå frivilligt af. De unge passagerer holdt i hinanden i skak i bedste auktionsstil, indtil den ene sprang op og meldte sig frivilligt, da han fornemmede, at nu blev det udloddede beløb altså ikke højere.

Jeg har i påsken haft en god oplevelse. Ikke om bord på et fly, men hjemme i TV-stolen, hvor jeg genså et par afsnit af Nordisk Films reportage fra Københavns Lufthavn med SAS Gate Managers anført af Lise og kolleger i hovedrollerne. Hvis alle flyselskaber havde en pige som hende, kunne de godt skrotte skemaer med oplysninger om erstatningsbeløb.

Hendes smittende humør klarede overbookinger og forsinkelser samt omplacering, erstatningsfly og et par opgraderinger uden, det kostede SAS andet end billetændringer. På vej ud fra flyet til Washington i stedet for Chicago, fik hun lige ordineret et par glas champagne til familien, og en upgrading til business class. Jeg kender nogle få andre af Lises kolleger på fly og på landjorden af samme type. De er guld værd for et flyselskab.

Netop nu er især amerikanske medier fyldt med dramatiske beretninger om det, der skete med lægen, som med vold førtes ud af United-flyet. Noget af det dummeste, man overhovedet kan tænke sig. Og United blusser af dårlig samvittighed, som blandt meget andet har ført til forslag om, at selveste præsident Oscar Mundoz skulle gå af.

Så er det altså heller ikke værre, og det hele har medført en regulering af erstatningsbeløb i USA for at blive afvist højst kan udgøre 400 procent af flybillettens pris. Delta er også gået amok og har betalt 11.000 dollars (ifølge CNN) til en enkelt familie.

Herhjemme har debattør Amalie Lyhne i B.T fastslået: ”Overbookede fly skal koste dyrt. Det er en fuldstændig horribel måde at behandle sine kunder på”. Hendes forslag: ”Flyselskaberne må forpligte sig til at gøre det frivilligt, om man vil afgive sin plads. Og så må de betale det, det koster – som kompensation, om det så skal ganges med fire. Flyselskaberne siger jo altid, at det er utrolig sjældent, der opstår problemer i forbindelse med overbooking. Det er sikkert rigtigt. Så kan det heller ikke være noget problem at droppe nærigheden, når det sker”.

EU’s tariffer for erstatning ved overbooking går fra 250 euro på en kort tur under 1.500 km.til 4.500 kr på en langfart over 3.500 km. Sat sammen med forsinkelser efter paragraf 261 i EU’s forordning kan det blive til mange penge.

Jeg kender undskyldningen med, at man har været nødt til at sætte et mindre fly ind og derfor står med passagerer, der ikke er plads til. Der er også som før i tiden (men ikke nær så mange med det nuværende billetsystem), som bestilte flere billetter til forskellige fly. De fleste har prøvet at have en fleksibel billet med flere reservationer hjem fra Stockholm fredag eftermiddag. Så kan puslespillet gå i gang.

Men der er faktisk ingen undskyldning for ikke at kunne tage en passager med, som har booket og betalt sin billet til en bestemt flyvning. Og der er no excuse for at smide dem af med magt.

Jeg tror, de fleste europæiske netværksselskaber forstår at klare det pænt. Men sæt nogle som Lise ind, hvis I fortsat har dem i medarbejderstaben. Og de kan være af begge køn med servicegenet i deres DNA.  Det giver flere passagerer, og det sparer penge.

I mellemtiden må amerikanerne så finde ud af, hvordan de vil løse problemet. Nordisk Film kunne eventuelt sende et bånd til Uniteds hovedkvarter med venlig hilsen fra København for at vise, hvordan Lise og SAS gør det.

God weekend