TECH: Det sker ikke i morgen, men et sted ude i fremtiden skal du blot skrive din forretningsrejse i kalenderen, så klarer teknologien resten. To erhvervsrejsebureauer ser ind i fremtiden.
Jo mere du rejser, jo flere spor og data efterlader du dig. For den forretningsrejsende kan det have store fordele i forhold til at spare tid, og for virksomheden kan det betyde, at rejsepolitikken bliver overholdt, fordi hele processen sker automatisk.
Sådan ser det i hvert fald ud ifølge de forretnings- og teknologieksperter BCD Travel har spurgt om, hvordan fremtidens forretningsrejser ser ud.
“Takket være den nye teknologiske udvikling kan du lære dine kunder så godt at kende, at du kan forudse, hvad de ønsker og forventer, inden de er bevidste om det selv. Det gælder ikke kun under selve rejsen, men også under bookingen og i den efterfølgende opfølgning. Hvis du altid rejser med tog til Paris, giver det ingen mening, at du konstant får forslag til flyrejser, når du er i gang med at booke din næste tur til Paris,” siger Miriam Moscovici, director emerging technologies hos BCD Travel.
Alt bookes automatisk
Erhvervsrejsebureauet forudser også, at det i fremtiden blot kræver et notat om en forretningsrejse i kalenderen, hvorpå hele rejsen automatisk bliver booket. Det er blot et spørgsmål om tid, hvornår de forskellige systemer kan kommunikere med hinanden og planlægge hele rejsen uden at den forretningsrejsende behøver at blande sig.
“Til den tid kan det være, at signalet fra et flyselskab om et netop landet fly er nok til at bestille en taxa. Eller måske venter et varmt måltid mad på dig, selv om dit fly blev forsinket. Fundamentet til IoT (Internet of Things, red.) er allerede på plads. Bare tænk på Uber eller Lyft, hvor du betaler usynligt uden at gøre noget,” siger Miriam Moscovici.
Større decentralisering
En del af udviklingen er også, at rejsebestillingen bliver langt mere decentraliseret end den allerede er i dag. Erhvervsbureauet Egencia, der er en del af Expedia koncernen, har i 2017 kunnet se, at markant flere erhvervsrejsende bestiller deres rejse online. Der er en stigning på 15 pct. i 2017 i Danmark, og i november blev 62 pct. af alle reservationer foretaget online.
“I tillæg hertil ser vi i Danmark en øget tendens til decentralisering af rejseadministrationen, hvor den rejsende i stigende grad selv reserverer og administrerer sine bookinger frem for en rejsesekretær eller central bookingfunktion,” fortæller Sys Hansen, adm. direktør for Egencia Danmark.
I Egencias undersøgelse, der er foretaget blandt 4.521 erhvervsrejsende globalt, spås det også, at rejse-apps, der samler alle funktioner i en tjeneste, vil få massiv fremgang i 2018 og frem i takt med, at en booking oftere og oftere forgår på mobilen.
”Det hænger sammen med, at rejseplaner kan ændres med kort varsel. Det er allerede en veletableret adfærd hos danske erhvervsrejsende, at simple rejser bookes online og ændres on the go. Hvis det handler om mere komplicerede rejser, foretrækker mange erhvervsrejsende dog stadig en laptop, hvor de bedre kan overskue hele rejsen,” siger Sys Hansen.
Relaterede artikler:
Nye rejsebranchelove giver store forandringer