Der vil fortsat være udsigter til prisstigninger på udlejningsbiler, siger ny rapport. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Fortsat stigende priser på udlejningsbiler

Stigende efterspørgsel og langsom levering af nye udlejningsbiler skubber priserne op, viser ny undersøgelse fra globalt erhvervsrejsebureau, der ikke tror priserne vender tilbage til 2019-niveau.

I år og næste år vil der fortsat være stigende priser på udlejningsbiler på verdensplan. Det skyldes stigende efterspørgsel samt at bilfabrikkerne ikke er tilbage til at kunne levere nye biler med samme hastighed som før pandemien.

Det forudser i hvert fald den globale erhvervsrejsekoncern American Express Global Business Travel (GBT) i en ny analyse, Ground Monitor 2023-24 report. Det skriver hjemmesiden Travel Industry Today.

I analysen står der, at priserne på det store nordamerikanske marked, USA og Canada, forventes at stige yderligere omkring fem procent i år, det samme vil være tilfældet på de store europæiske markeder.

I Europa forudser GBT prisstigninger i Tyskland på syv procent, næsten det samme i Storbritannien og fem procent i Frankrig i den kommende 12-måneders periode.

Men efterhånden som biludlejningsselskaberne får flere nye biler, efterhånden som bilfabrikkerne igen kommer op i gear, vil det være med til at reducere prisstigningerne, skriver Amex GBT.

Næppe tilbage til 2019-niveau
Amex GBT skriver dog også i sin analyse, at stigende efterspørgsel efter udlejningsbiler fra også leisure-delen af rejsebranchen – der efter pandemien er steget mere end fra erhvervsrejser, vil påvirke prisniveauet på udlejningsbiler.

”Det er på nuværende tidspunkt usandsynligt, at priserne på udlejningsbiler vil vende tilbage til 2019-niveauet. Det skyldes også, at nye biler er stadig ”smartere,” det gør dem dyrere at købe, vedligeholde og forsikre,” vurderer Amex GBT.

Analysen peger også på, at de store, globale biludlejningskoncerner køber stadig flere el-biler. For eksempel har Hertz bestilt 100.000 Tesla-elbiler til en værdi af over fire milliarder dollars, mens Europcar har bebudet, at allerede næste år vil hver femte bil i dets flåde være en el- eller hybridbil.

Men elbiler er lidt sværere at udleje, de er dyrere, kan have kortere rækkevidde end benzinbiler og der kan komme ekstra udgifter til at oplade dem, hedder det. Amex GBT skriver videre, at forbrugerne endnu ikke er så vant til elbiler – nogle bestiller elbiler, men når den skal udleveres, ønsker de alligevel en benzinbil.

Udlejningsbiler kan dog på nogle områder blive udfordret af tog, der også er et mere bæredygtigt transportmiddel. Tog kører ofte fra bycentrum til bycentrum, hvormed den rejsende ikke skal forbi en lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Forbruger Europa: Mange føler sig snydt ved billeje

Amex: Største overskud i erhvervsrejsebureau i fem år

Ny dansk Hertz-operatør prioriterer erhvervskunder