7´eren: Overborgmester Frank Jensen var i fokus den forløbne uge med rødt kort til Formel 1 og derefter med gode ønsker for vandflyveren til Aarhus. Nu er han med i ugens 7´er med flere aktuelle emner.
1. Var det et mistillidsvotum til Wonderful Copenhagen, når I ville hjemtage opgaver fra organisationen og fortrød. Nu har I igen bevilget et årligt tilskud på 2,4 millioner kroner, hvilket branchefolk i øvrigt ikke mener er noget imponerende beløb?
”Vi har gennem flere år samarbejdet med Wonderful Copenhagen om at tiltrække store events til København, både inden for sport, kultur og kongresser. Jeg er glad for, at vi i budgetaftalen har fundet en løsning, hvor vi fortsat kan arbejde fokuseret med at tiltrække store events til København i samarbejde med Wonderful Copenhagen. De giver københavnerne en masse fantastiske oplevelser og skaber vækst og job i vores by.”
Tour de France vigtig for en cykelby
2. Du har flere gange bevist, at du er sportens ven. Også som formand for Team Danmark. Nu er der sat 25 millioner kroner af i et interessentselskab for at få starten på Tour de France til København. Hvorfor er netop det så vigtigt?
”København er kendt som verdens bedste cykelby, og derfor vil det selvfølgelig være fantastisk at få verdens største cykelløb til byen. En Tour-start ligger helt i tråd med Københavns og Danmarks grønne profil og vil blive en kæmpe folkelig event, hvor alle københavnere er inviteret. Det er selvfølgelig også en unik brandingmulighed for vores by, fordi løbet bliver transmitteret i 190 lande – til mere end 3,5 milliarder tv-seere verden over.”
3. Københavns Lufthavn bare vokser, og I bevilger seks millioner kroner til flere internationale ruter. Er der grænser for, hvor stor Københavns Lufthavn kan blive?
”Københavns Lufthavn er simpelthen et afgørende dansk og nordisk knudepunkt, der gør det meget nemt at komme til København og rundt i det øvrige Danmark fra resten af verden. De mange internationale ruter betyder meget i forhold til at kunne tiltrække turister, internationale virksomheder og specialiseret arbejdskraft. Derfor er en fortsat udvikling af Københavns Lufthavn som Nordens hub også afgørende for fremtidige vækstmuligheder i København, Greater Copenhagen og resten af Danmark.
4. København har de sidste mange år rykket sig gevaldigt på infrastruktur , snart åbner Metro Cityringen , nye elbusser og supercykelstier kommer til. Hvorfor er det så vigtigt, at København fortsat prioriterer infrastruktur så højt?
”En god infrastruktur er rygraden både for københavnernes muligheder for at komme let rundt og for væksten i byen. København er og skal fortsat være en grøn og bæredygtig foregangsby. Det er vi kendt for i hele verden. Vi bliver hele tiden flere i byen, så vi er nødt til løbende at bygge flere cykelstier, ny metro og så videre.”
En renere havn
5. Væksten blomstrer med krydstogter i Københavns Havn, hvor en ny terminal 4 er på vej. Samtidig vokser kritikken af skibenes CO 2- udslip, og I sætter en million kroner af til at undersøge om der kan gøres noget mod forureningen. Kunne du acceptere, at resultatet bliver et forbud med begrænsninger i antal anløb?
”I København skal vi kunne trække vejret frit. Derfor går det selvfølgelig heller ikke, at beboerne på Langelinie må sidde for lukkede vinduerne i sommerhalvåret. Krydstogtturister er velkomne i København, men luftforurening er ikke. Derfor skal vi nu have en analyse, så vi på et oplyst grundlag kan reducere de miljømæssige gener fra krydstogtskibene.”
6. København har i rigtigt mange år gerne villet have flere internationale turister. En gruppe borgere frygter overbelastning, som nogle byer allerede lider af. Er de bare over sarte og tænker de kun på sig selv, eller har den frygt bredt sig til rådhuset? Kunne du tænke dig at være med til at sprede turismen til provinsen?
”Hvert år omsætter turister for cirka 40 milliarder kroner i Storkøbenhavn – og det skaber vækst og job til københavnerne. Men som Danmarks hovedstad fungerer København også som en port til resten af Danmark, og vi guider allerede i dag turisterne videre fra København til resten af regionen, Danmark og Skåne blandt andet gennem det fælles brandingsamarbejde i Greater Copenhagen.
Når det er sagt, er der visse steder i byen, hvor der i højsæsonen er udfordringer med større turistgrupper særligt i middelalderbyens smalle gader. Der arbejdes også fra blandt andet Wonderful Copenhagen på at sprede turismen over hele byen til brokvartererne.”
Svært at spå om behov
7. Det bare boomer med nye hotelprojekter i København og 40 procent flere værelser i 2020. Kan det blive ved med at gå godt?
”Det er svært at spå præcist om behovet, men de seneste fem år er antallet af turister i hovedstadsregionen i gennemsnit vokset med mere end fire procent om året. Så der er ingen tvivl om, at der er behov for mange gode hoteller i byen også i fremtiden. Udover de mange ferieturister er København også hvert år vært for internationale konferencer, kongresser og kultur- og sportevents, hvor både danske og internationale gæster efterspørger hotelværelser. Derfor skal vores by også kunne tilbyde en stor variation af overnatningsmuligheder.