Instituttet for Fremtidsforskning præsenterede på møde for de udenlandske turistorganisationer i Danmark, ANTOR, fire mulige scenarier for fremtidens rejsemønstre efter coronakrisen.
Det danske Instituttet for Fremtidsforskning analyserede på virtuelt ANTOR-møde onsdag rejsemønstre efter coronakrisen. ANTOR – Association of National Tourist Office Representatives – er foreningen for udenlandske turistorganisationer i Danmark.
Tillid og sikkerhed på rejsen vil blive vigtigere i fremtiden. Herudover vil megatrends som fokus på sundhed, bæredygtighed, digitalisering og automatisering, vinde indpas, lød det blandt andet fra to af instituttets associerede partnere, Bugge Holm Hansen og Sofie Hvitved. Instituttet for Fremtidsforskning er en uafhængig og non-profit global forsknings- og konsulentvirksomhed, grundlagt i 1969.
Forskerne præsenterede Scenarie 1 for fremtidens rejsemønstre under overskriften ”Det velkendte og sikre.” I dette scenarie er verden så godt som tilbage ved normalen fra før COVID-19 – men rejsende bliver hjemme, da mentale modeller omkring rejser har ændret sig.
Fremtidens rejsemål skal være velkendte, og man ønsker at nære stor tillid til dem. Markeder tæt på Danmark trives, mens fjerntliggende lande ikke er på danskernes mentale landkort, står der blandt andet i ANTOR’s referat fra det virtuelle møde for foreningens medlemmer.
Verden opdeles i rejsezoner
I scenarie 2, sagde forskerne, opdeles verden i zoner. Grænser er ikke kun mentale, men også fysiske. En grænse er et checkpoint, og rejsende føler sig ikke trygge og sikre, når de skal krydse disse.
Begrænsninger på mængden af turister, som tillades på destinationer og ved seværdigheder, vil fortsætte.
De rejsendes største bekymring er fortsat, hvordan man opretholder social afstand. Fællesophold med familier og venner i hytter og sommerhuse på tætliggende destinationer kan blive populært. Flere vil benytte private biler, mens færre vil benytte offentlig transport, forudså forskerne i dette scenarie.
Vil forsøge at rejse som før
Det tredje scenarie fra forskerne havde overskriften, at 2021 bliver til 2019; altså at turisterne vil forsøge at rejse som før.
Men internationale regler ophæves meget langsomt, og der vil fortsat være tydelige grænser og checkpoints – ikke kun på grund af pandemien, men også af lokale politiske årsager.
”Vi vil se lokale og regionale tilbud, for eksempel at nogle destinationer kun åbner for rejsende fra et mindre udvalg af lande,” sagde forskerne.
I det sidste, og for turismen mest positive scenarie, kommer rejsebranchen ifølge forskerne hurtigt tilbage. Pandemien flytter hurtigt ud af den globale agenda, og verden vil opleve et hurtigt opsving.
”Næsten umuligt at sige, hvor vi ender”
ANTOR’s formand, Bo Schou Lauridsen, til daglig er turistchef for Tysk Turist Information (Deutsche Zentrale für Tourismus) i Danmark, sagde efter præsentationen fra fremtidsforskerne:
”Det er for tidligt at kunne kvantificere det præcise omfang af pandemiens effekt på rejselysten. De fire scenarier fra Instituttet for Fremtidsforskning viser med stor tydelighed forskellighederne, og det er en næsten umulig opgave at sige, hvor vi ender.
ANTOR-medlemmerne er dog sikre på, at rejselysten og udlængslen nok skal vise sig igen, om end i en lidt anden form,” sagde Bo Schou Lauridsen.
Hans forgænger som ANTOR-formand i Danmark, Portugals turistchef, Stig Sommerfeldt Kaspersen, tilføjer:
”De fleste af vores direkte samarbejdspartnere, rejsebureauer og rejsearrangører, kæmper for deres eksistens. Regeringens hjælpepakker vil i nogen udstrækning hjælpe, men uden velfungerende flyselskaber vil der ikke være nogen rejsebranche, og flyselskaberne er i endnu højere grad truet på livet.
Det gælder ikke bare SAS, som de skandinaviske lande allerede har garanteret at holde hånden under, og Norwegian, som allerede delvist er bukket under, men også andre flyselskaber, herunder Sunclass Airlines, Jet Time, Great Dane Airlines og Danish Air Transport, der servicerer mange charterrejsearrangører,” siger Stig Kaspersen.
Ingen flyforbindelser, ingen destinationer
Benoit Chollet, direktør for det franske turistråd, Atout France i blandt andet Skandinavien, sagde efter mødet:
”Selvfølgelig tvinger denne krise os til at se på vores forbrug og rejsemønstre, og selvom udviklingen af mere bæredygtig transport er nødvendig, må vi indse, at uden flyselskaberne og deres internationale flyprogrammer er der en betydelig risiko for eller endda at det vil være umuligt for danske turister at rejse til deres sædvanlige destinationer: Ingen flyforbindelser, ingen destinationer.”
I Danmark er ANTOR-medlemmerne turistrådene fra, nævnt alfabetisk: Aruba (Caribien), Cypern, Flandern (Belgien), Frankrig, Island, Israel, Italien, Kroatien, Norge, Portugal, Ras al-Khaimah fra De Forenede Arabiske Emirater, Spanien, Storbritannien, Thailand og Tyskland.
Relaterede artikler:
”Turistkontorer får stor rolle efter corona-krisen”