Gensyn med verdens bedste rejsemesse

Af Henrik Baumgarten

 

Det er selvfølgelig subjektivt at hævde, at netop Australian Tourism Exchange er verdens bedste rejsemesse. Men den er i hvert fald en af mine tre oversøiske favoritter – sammen med new zealandske TRENZ og USA’s Pow Wow.

 

Det var min syvende ATE, som i dag fredag slutter her i delstaten South Australias hovedstad, Adelaide – hvor vi også var til ATE i 2006. ATE cirkulerer mellem de store byer, 2-8. april næste år er det omsider atter tid igen for Sydney som vært.

 

Amerikanske Pow Wow er større end ATE og har flere tunge beslutningstagere – men der er noget ganske særligt stemningsfuldt ved ATE.

 

Messen havde i år 1.800 australske sælgere og 630 købere fra de vestlige lande, Europa, USA, New Zealand osv. Mens der i Perth for to år siden var 11 danske rejsebureauer, var tallet i år blot 5. Også antallet af købere fra Sverige og Norge er nærmest halveret i år til 3 og 1. Men det er rejsebureauernes eget valg, om de vil bruge penge på at sende agenter til ATE; Australiens turistmyndigheder har ikke reduceret antallet af pladser.

 

ATE er gennemgående fantastisk godt organiseret, tingene fungerer. Messedagene glider i olie, hvor de mange købere styrter rundt mellem de mange flotte stande og har møde efter møde med de australske sælgere af hoteller, udflugter og oplevelser osv.

 

Australien er stadig, trods sin charmerende down under-mentalitet, meget engelsk. På ATE er der således hver dag morning- og afternoon-tea. Og australierne er klart glade for at se os, at vi “gider” tage den lange vej fra den anden side af kloden for at besøge dem her down under.

 

Gang på gang møder man ansigter fra de forrige ATE’er, australierne er altid klar med venlige ord, hvordan man har det, hvor man skal hen efter ATE.
ATE blev i øvrigt for nogle år siden opdelt i to, en del for købere fra Fjernøsten, mens den anden del er for rejsebureauer fra den vestlige halvkugle.

 

Og selv om Australien ligger forfærdeligt langt fra Danmark, det tager knapt et døgn at flyve herned, så er det altid en glæde at være med. Og det enorme land har meget at byde på. Hvad enten man er til storbyerne som Sydney, Melbourne, Brisbane, at se den berømte out back eller andre naturoplevelser som Great Barrier Reef, bjerge og vinmarker.

 

Turismen gav sidste år Australien 3,6 % af landets bruttonationalprodukt, turismen indtjente over 10 % af den fremmede valuta i Australien og gav ca. hvert 20. job i landet, ca. en halv mio. arbejdspladser. De 5,6 mio. udenlandske turister i fjor brugte i snit 4.415 australske dollars, ca. 22.600 kr.

 

Sidste år havde Australien 5,6 mio. besøgende fra andre lande. Størst var naboerne i New Zealand – der ligger 3-4 timers flyvning fra Australien – med 1,3 mio. Fra Europa kom 1,1 mio., England førte an med 662.000 ankomster, fulgt af Tyskland med 162.000 – og regnes de skandinaviske lande som et marked, hvilket Tourism Australia dog ikke gør, var Skandinavien tredjestørste marked i Europa for Australien med 76.800 ankomster.

 

Stand By bringer i sin juli- eller august-udgave en reportage fra ATE.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten