Grønland får flere krydstogtankomster

Fem grønlandske turistvirksomheder var sammen med Grønlands Turistråd repræsenteret ved verdens største krydstogtsmesse, Cruise Shipping Miami, i midten af marts.

 

”I 2009 blev også krydstogtindustrien ramt af den økonomiske krise. Derfor var det godt igen at høre spirende optimisme hos førende krydstogtrederier, som sidste år var noget vævende i deres udtalelser,” .

 

Som noget nyt gæster et spansk og et italiensk krydstogtskib Grønland i år. Fra 28. juli – 3. august kommer det spanske skib Grand Mistral fra rederiet Ibero Cruceros med 1.200 passagerer til Grønland.

 

Fra 9. – 12. august får Grønland besøg af det italienske skib Costa Luminosa med et ventet passagertal på
2.300. Dermed kommer over 10 % af krydstogtgæsterne i Grønland i år fra Middelhavslandene.

 

”Det er en ny udvikling, da vi aldrig har haft spanske og italienske krydstogtskibe i Grønland. Denne udvikling stiller også nye krav til Grønland, da mange turister fra disse lande udelukkende taler deres eget modersmål,” siger krydstogt- og kommunikationskonsulent Malik Milfeldt fra Grønlands Turist- og Erhvervsråd (GTE) til den grønlandske avis Sermitsiaq.

 
Efter et fald i antallet af krydstogtturister ser udviklingen ud til at vende i år. Den økonomiske krise smittede af på krydstogtsæsonen sidste år.
I 2009 ankom 26.976 krydstogtturister til Grønland, et fald på syv procent i forhold til året før.
I 2008 lå tallet på 28.891, men det år var samtidig også et rekordår, hvad krydstogtturister angik.

 
På denne baggrund er Grønlands Turistråd fortrøstningsfuld. ”Vi havde frygtet, at besøgstallet kom under 25.000,” siger Malik Milfeldt.

 

I år har krydstogtrederierne foreløbig anmeldt 350 krydstogtanløb i Grønland, på den baggrund venter GTE op mod 29.000 krydstogtturister denne sæson.

 

”Vi når nok ikke de 30.000, men flere end i 2009,” vurderer Malik Milfeldt og påpeger, at trods en ventet stigning i passagertallet må Grønland fortsat gøre mere. Skal selvstyret leve op til krydstogtrederiernes interesse, kræver det, at myndighederne ser kritisk på landgangsforhold.

 

”Vi har problemer med landgangsforholdene flere steder, fordi krydstogtskibene ikke kan lægge til kaj. De dårlige landgangsforhold betyder, at en del passagerer bliver ombord i stedet for at gå i land,” siger Malik Milfeldt og peger på, at selvstyret i dag opkræver en afgift på 525 kr. pr. krydstogtpassager. Men de indtægter bliver ikke omsat til forbedrede adgangsforhold. Og på dette område har Grønland et forklaringsproblem overfor krydstogtrederierne.

 

Også ved verdens største krydstogtsmesse, Cruise Shipping Miami, blev Københavns Havn “Port of the Year,” valgt af passagererne hos krydstogtrederiet Princess Cruises. Rederiets passagerer har bedømt 33 havne verden over og tildelt København førstepladsen.

 

I 2009 satte Københavns Havn ny rekord med 331 krydstogtskibe og 677.000 passagerer. Ved prisuddelingen i Miami i marts fik DMC Denmark prisen som "Incoming Bureau of the Year."

 

Skrevet af Redaktionen