Heathrow lader flyene vente

Alle anerkender, at det er både økonomisk og miljømæssigt helt urimeligt, men samtidig nødvendigt, når der på de travleste tidspunkter blot er 45 sekunder mellem landingerne, skriver telegraph.co.uk ifølge ekstrabladet.dk.

 

Kapacitetsudnyttelsen i lufthavnen er på 97% og der brændes hver dag 190 tons kostbart flybrændstof af, mens flyene cirkler omkring og venter på landingstilladelse. Det betyder, at Heathrow er ansvarlig for 91,4% af al CO2-udledning fra fly i Storbritannien.

 

Det er helt normalt, at flyene må vente op til 20 minutter på en almindelig dag og op til tre kvarter, når for eksempel vejret er dårligt. Med andre ord risikerer de flyrejsende lige så lang ventetid mens de cirkler, som den reelle flyvetid fra udgangspunkter i for eksempel Holland, Belgien og Frankrig.

 

I 2010 måtte 120.425 af de ankommende 224.497 fly cirkle omkring over Bovingdon, Lambourne, Ockham, Surrey og Biggin Hill. Det tilsvarende antal for Gatwick lød på 16.541 fly ud af i alt 120.250 ankommende fly og for Stansted 3.786 ud af 77.570 ankommende fly.

 

De værste tider for ankomst til Heathrow er mellem klokken seks og otte om morgenen.

Skrevet af Flemming Juul