Lastbilskonvoj med nogle af de største dele til All Nippon Airways’ første Airbus A380 efter ankomsten til samlefabrikken i Toulouse. Foto: Airbus.

Endnu et flyselskab skal have megajumboen

Airbus begynder næste måned at samle den første A380 til Star Alliance-medlem, og dermed har 14 selskaber flytypen. London Heathrow har netop fejret ti år med betjening af verdens største passagerfly.

Japanske ANA – All Nippon Airways – modtager næste år det første af de tre eksemplarer, Star Alliance-medlemmet har bestilt af Airbus A380. ANA bliver eneste japanske selskab med dobbeltdækkeren, dets første eksemplar forventes indsat på ruten mellem Tokyo og Honolulu.

Med ANA som Airbus A380-kunde vil 14 flyselskaber næste år have dobbeltdækkeren. Foreløbig har Airbus leveret 222 eksemplarer af typen, der flyver for 13 flyselskaber til 60 lufthavne verden over. Indtil nu har A380-flyene fløjet over 500.000 gange med mere end 200 millioner passagerer. Der er i snit hver dag over 300 passagerflyvninger med Airbus A380 – et eksemplar af typen starter eller lander i snit hvert andet minut, oplyser Airbus. I snit har hver af de nuværende Airbus A380 plads til 544 passagerer fordelt på fire klasser, first, business, premium og economy.

Suverænt største A380-kunde er Emirates. Flyselskabet fra Dubai har foreløbig 101 eksemplarer af sine i alt 162 bestilte. Emirates bruger A380 på 39 destinationer, herunder den daglige rute til Københavns Lufthavn, Lufthansa har næstflest A380-ruter, i alt 11, mens Air France har ti.

Airbus har svært ved at sælge A380, derfor nedsættes samlehastigheden fra 2020 til seks eksemplarer om året. Flyfabrikken har i alt fået 331 bestillinger på Airbus A380.

Hver 10. passager i Heathrow flyver med A380
I søndags, 18. marts, var det ti år siden at Singapore Airlines blev første flyselskab til at betjene London Heathrow med Airbus A380. Singapore Airlines, der var søsætningskunde for typen, er efter Emirates næstørste operatør af flyet med foreløbig 21 af de 24 bestilte eksemplarer i flåden.

En af British Airways’ 12 Airbus A380 i London Heathrow – BA betjener otte destinationer med dobbeltdækkeren. Klik på billedet for at se det i stort format. Foto: London Heathrow.

Heathrow er den lufthavn i verden der trafikeres af flest selskaber med A380, i alt ni: British Airways, Emirates, Etihad, Korean Air, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Singapore Airlines og Thai Airways. Samlet har de ni selskaber med A380-flyvninger til og fra Heathrow 13 ruter med typen og 50 flyvninger om dagen til og fra London Heathrow. Ifølge Airbus flyver cirka hver tiende af Heathrows 78 millioner årlige passager til eller fra lufthavnen med en A380.

Airbus har en hjemmeside for A380, iflyA380.com, ligesom selskabet i januar i år lancerede sin iflyA380 app.

Relaterede artikler:

De flyver med Airbus A380

Airbus vil øge samlehastighed

Star Alliance øger service i London Heathrow

x

Læs Også

Stewardesser får lov til at gå i bukser

De 7.000 kvindelige kabineansatte hos Cathay Pacific slipper for krav om at gå i uniformsnederdele. Det skyldes også, siger fagforening, #MeToo-bevægelsen på sociale medier mod seksuelle krænkelser af kvinder.

Air New Zealand får hidtil længste rute

Med en flyvetid på 16 timer åbner Star Alliance-medlemmet i november ny direkte rute til en af verdens største lufthavne. Som led i aftalen øger amerikansk flyselskab på New Zealand.

Lufthansa med tre nye A380-ruter fra München

Lufthansa har flyttet fem af sine 14 Airbus A380 til München, hvorfra de skal dække det stigende behov for langdistanceflyvninger.

Flyselskab klar med flyvende smølfer

Brussels Airlines har netop præsenteret endnu et fly med en særbemaling - en hyldest til den belgiske tegneserie Smølferne, der i år fejrer 60 års fødselsdag.

BA, Lufthansa og Air France størst på USA fra Europa

Antallet ombordstegne passagerer på internationale flyvninger fra USA blev sidste år i alt 223,4 millioner – der var 5 udenlandske flyselskaber på Top 10.

Flyselskaber drøftede kampen om kunderne

Rejsebureauer med et simpelt produkt vil dø. Omvendt har rejsebureauer en kontakt til kunden, flyselskabet ikke har, lød det, da ekspertpanel debatterede fremtidens luftfart på møde i København.