HH-Ferries batterifærger får snart fuld eldrift

HH-Ferries som driver færgetrafikken mellem Helsingør og Helsingborg for Scandlines er ved at få bugt med problemerne på de to færger, der er bygget om til elddrift med store batterier og lynladning ved kajen, oplyser nyhedstjenesten Rapidus.

”Det fungerer nu. Vi kører stadig med hybriddrift på begge færger, men på Tycho Brahe står eldriften nu for 80-90%. På Aurora skal vi stadig gennemføre justeringer”, siger HH-Ferries driftschef Jens Ole Hansen.

Med teknik fra ABB og ombygning på Oresund Dry Docks i Landskrona har HH-Ferries investeret 300 millioner svenske kroner i den miljøvenlige batteridrift. De 120 millioner kroner kommer från EU-organet INEA. Teknikken er helt ny og bygger på en laserstyret robot som tilslutter færgerne til en kraftig ladestation, som giver batterierne ny kraft på 5-9 minutter.

Projektet er tildelt Baltic Sea Clean Martime Award, men har haft problemer med børnesygdomme som gjorde, at sommerens eldrevne premiere måtte aflyses i sidste øjeblik, skriver News Øresund.

El-færgen kan ikke lade

Transportministeren åben for fast HH-forbindelse

Flere lastbiler, færre personbiler med H-H færge