Hilton er på vej med yderligere 50 hoteller i Saudi-Arabien. Et af disse er Canopy by Hilton Porta Jeddah, der står til at åbne i 2028 med 183 værelser og 53 suiter. Illustration: Hilton Hotels & Resorts.

Hilton firedobler antal hoteller i Saudi-Arabien

Saudi-Arabien arbejder med sin enorme Vision 2030-plan om at blive førende på turisme. Det får nu Hilton, en af verdens største hotelkæder, til at bebude åbning af yderligere 50 hoteller i landet.

Med meldingen om åbning af yderligere 50 Hilton-hoteller i Saudi-Arabien, bliver landet den største udviklingsregion for Hilton i EMEA-landene (Europa, Mellemøsten og Afrika)

Det skriver Hilton i en pressemeddelelse. Hotelkoncernen har allerede 16 hoteller i Saudi-Arabien. I alt har Hilton fordelt på sine foreløbig 22 varemærker omkring 7.300 hoteller og resorts verden over med mere end 1,1 million værelser i 123 lande og territorier.

Saudi-Arabien har sin storstilede Vision 2030-plan om at gøre landet mere uafhængig af indtægter fra olien, og i stedet udvikle en storstilet turisme- og rejseindustri. Med enorme investeringer i sin turistindustri vil saudierne øge indtægterne i sit bruttonationalprodukt fra turismen fra i dag tre til ti procent i 2030. Saudi-Arabien håber også, at man i 2030 har 100 millioner årlige turister og at de skaber en million arbejdspladser.

Udviklingen af saudisk turisme skal tiltrække turister fra hele verden og tage konkurrencen op med konkurrenter i andre lande i regionen, blandt andet de Forenede Arabiske Emirater med for eksempel Abu Dhabi, Dubai og Ras al Khaimah samt Qatar.

Hilton vil i samarbejde med blandt andet ejendomsudviklere sætte gang i sin store ekspansionsplan for Saudi-Arabien med yderligere 50 hoteller fordelt på 10 af sine varemærker de kommende år. Blandt Hilton-varemærker på vej til Saudi-Arabien er LXR Hotels & Resorts, Canopy by Hilton, Embassy Suites by Hilton og Hampton by Hilton.

De mange nye hoteller
Carlos Khneisser, chef for udvikling hos Hilton i Mellemøsten, siger: ”Saudi-Arabiens hurtigere evolution giver spændende udviklingsmuligheder for Hilton, og vi fortsætter vores tætte samarbejde med blandt andet Saudi Tourism Development Fund om at introducere flere af vores hospitality-varemærker på lokationer, hvor vi allerede har Hilton-hoteller, og kommende nye steder for at bringe turisme til sekundære lokationer.”

På verdensplan åbnede Hilton i andet kvartal af i år 92 nye hoteller med 14.000 værelser. I pipelinen har Hilton over 3.000 nye hoteller på vej de kommende år med næsten 441.000 værelser i 116 lande og territorier, hvoraf 29 lande og territorier vil være nye på Hiltons menukort.

Hilton er ikke i selve Danmark, men har et Hilton Garden Inn ved Torshavn på Færøerne. Via hotelselskabet Hotel Atlantic, som færøske Atlantic Airways ejer 100 procent, står flyselskabet bag franchisen af Hilton Garden Inn Faroe Islands med 130 værelser, der åbnede i 2020.

 

Relaterede artikler:

Saudi-Arabien vil også have eget krydstogtrederi

Hilton lancerer første økonomi-varemærke

Saudi-Arabien viste flaget for danske rejsebureauer