Højere flyafgifter giver 1.600 færre flyvninger

Ifølge boarding.no protesterer Widerøe mod det norske Transportministeriums, Samferdselsdepartementets, vedtagelse af en 24% forhøjelse af de startafgifter, som selskabet betaler for at bruge Avinors lufthavne fra 1. januar.

Det kommer især til at ramme Nordnorge hårdt”, siger Widerøe, som henviser til, at afgiftsforhøjelsen skal finansiere en 0,12% lettelse i afgiften for store fly, som mest bruges mellem de største byer i Sydnorge og til udlandet.

Afgiftsforhøjelsen kommer efter en høring i efteråret med flybranchen og tilknyttede organisationer, hvor ingen af deltagerne gav tilslutning til forslaget. Ud over Widerøe gik bl.a. LO klart imod departementets forslag.

Departementet mener, at afgifterne bliver mere omkostningsrelaterede når de sættes kraftigt op på mindre flytyper, for så at reduceres en smule på de største flytyper. Resultatet bliver det modsatte, når konsekvensen fører til rutenedskæringer, som gør at Avinor på flere af distriktslufthavnene taber indtægter, som de i dag får direkte fra Widerøe, og dermed bliver afhængige af større subsidiering fra Gardermoen til kortbanepladserne, hedder det.

Forhøjelserne vil påføre Widerøe et tocifret millionbeløb i årligt tab på det kommercielle rutenet.

”Vi bliver i første omgang nødt til at reducere dette rutenet med ca. 1.600 flyvninger i 2013”, siger kommunikationsdirektør Richard Kongsteien fra Widerøe.

Nedskæringerne vil berøre Kirkenes, Lakselv, Sørkjosen, Hammerfest, Tromsø, Stokmarknes, Bodø, Sandnessjøen, Brønnøysund og Kristiansund.

Ruterne Kirkenes-Lakselv og Kirkenes-Sørkjosen lukkes helt, mens de øvrige lufthavne får færre afgange. Desuden droppes planlagte nye direkte ruter Oslo-Mosjøen og Oslo-Mo i Rana.

Desuden vil forhøjelsen give 20 millioner kroner i årligt forøget statstilskud på de ruter, Widerøe flyver på kontrakt for Samferdselsdepartementet.

Departementet har allerede varslet yderligere en tilsvarende afgiftsforøgelse i 2014.