Hotellerne i København har større succes med indtjeningen pr. værelse, end både Stockholm og Oslo. Københavns hoteller har opnået en stigning på 39% i indtjening pr. værelse de seneste fem år, mens vækstraterne i Stockholm og Oslo ligger på 21% og 13%.
Det fremgår af en ny rapport om hotelmarkedet fra revisions- og konsulentfirmaet PricewaterhouseCooper, PwC, som også viser, at nøgletallene for de tre nordiske hovedstæder vidner om en meget positiv udvikling. Over en femårs periode er alle hovedindikatorer steget i imponerende tempo, og den gennemsnitlige lejeindtægt vokser generelt mere end belægningen.
”Den store succes i Norden har været længe undervejs og har flere årsager. På den ene side er det blevet billigere at flyve til bl.a. København, ligesom der er flere flyafgange. På den anden side har geopolitisk uro været en fordel for lande, der opfattes som meget sikre,” fortæller Steffen Kaj Pedersen, partner i PwC og ekspert i hotelbranchen.
Resultatet af flere år med høj ydeevne afspejles i forventningerne til den fremtidige hotelbelægning i de tre hovedstæder. I alt planlægges ca. 9.300 nye værelser de kommende år, hvilket svarer til en gennemsnitlig tilgang på 17%.
”Vi forventer, at den positive udvikling i Skandinavien fortsætter. Hvis København fortsat skal have en god andel af markedet, bør man dog overveje at øge priserne. Hvis der kom flere internationale brands til byen, ville det være med til at sætte skub i den proces,” mener Steffen Kaj Pedersen.
I 2016 var der i alt 52 millioner overnatninger i Danmark, hvilket er en stigning på 5% i forhold til 2015. Af de 52 millioner stod udenlandske gæster for de 26 millioner overnatninger.
”Gæsteprofilen domineres stadig af regionale gæster, men da andelen af internationale gæster vokser hurtigt, forventer vi, at antallet af udenlandske gæster øges i de kommende år,” siger Steffen Kaj Pedersen.
I fremtiden forventer PwC, at regionen fortsætter med at klare sig godt. Det viser personlige interviews med branchefolk og en vækstdriveranalyse i rapporten. Det bliver dog en stor udfordring at tiltrække en større andel af internationale operatører.
”Skandinavien domineres stadig af lokale operatører med Scandic og Nordic Choice som de største. Det skyldes bl.a., at investorer traditionelt har foretrukket ejerskab eller lejemål, mens operatørerne har foretrukket forvaltningsaftaler. Efter vores opfattelse skal disse interesser tilpasses yderligere for at sikre produktdiversitet og øge den gennemsnitlige lejeindtægt,” siger Steffen Kaj Pedersen.
Analysen peger desuden på udfordringer med at ansætte og tiltrække de rette talenter, identificere og tilpasse sig fremtidige gæster og optimere brugen af distributionskanaler, herunder OTA’er.
Fremtiden for Hotel Marina sikret