ID-kontrol rammer især de glemsomme

scandlines aurora52 flygtninge uden gyldigt ID er taget ved Scandlines Helsingør-Helsingborg færgekontrol. Samtidig er 1.025 danskere og svenskere blevet bremset

Ifølge Helsingør Dagblad har vagterne kun i 52 tilfælde vurderet, at der var tale om flygtninge uden ID. De øvrige har der været helt almindelige rejsende, som havde glemt deres ID, skriver avisen.dk.

Henrik Rørbæk, chef for Scandlines HH-færger, ærgrer sig over at måtte afvise så mange passagerer: ”Det er et reelt problem for hele relationen og integrationen mellem Helsingør og Helsingborg. Folk udtrykker en blanding af ærgrelse og forståelse over, at det ikke er os, der har vedtaget de her regler”.

Når folk, der ikke er flygtninge, bliver afvist af vagterne i Helsingør, bliver de præsenteret for tre muligheder: De kan kontakte den svenske ambassade, få en ven til at hente deres ID, eller de kan tage turen til Helsingborg via Øresundsbroen. Her står de svenske myndigheder klar ved grænsekontrollen. Og de har mulighed for at tjekke, om den rejsende er bosiddende i Sverige.

”Vi mener, at svensk politi burde stå i Helsingør og gøre det samme, så folk, der ikke er flygtninge, kan komme til Helsingborg med færgen. Vi holder de svenske myndigheder løbende orienteret og har gjort dem opmærksom på problemet, men hidtil har de ikke villet gøre noget ved det”, siger Henrik Rørbæk.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.