Ingen slår Tivoli

Hovedalleen - Pjerrot og Tivoli GardenTURISME: Med 4,4 mio. gæster – 278.000 flere end i 2013 – var Tivoli sidste år suverænt Danmarks mest besøgte attraktion. Årets højdespringer på VisitDenmarks nye attraktionsliste er Museet for Søfart i Helsingør, der er rykket fra plads nr. 145 til en 39. plads. Største fald på Top 10 var 29 pct.

4.478.000 gange klikkede tælleapparaterne i Tivoli i 2014, 278.000 gange flere end i 2013 og en langt større stigning end nogen anden dansk attraktion oplevede. Med den stigning i besøgstallet cementerer Tivoli sin status som Danmarks mest besøgte attraktion foran Dyrehavsbakken og Legoland, der begge fik status quo.

Det viser VisitDenmarks netop offentliggjorte Attraktionsliste 2014. Ifølge rapporten kom seks nye attraktioner sidste år blandt de 50 mest besøgte; Museet for Søfart, Moesgaard Museum, Roskilde Domkirke, Orddrupgaard, Designmuseum Danmark og Museet på Koldinghus.

“Med forlystelsesparker, museer, oplevelsescentre og dyreattraktioner i toppen, viser attraktionslisten, at Danmark har et utrolig varieret tilbud af topoplevelser inden for en kort geografisk afstand. Det er en kæmpe gave i kampen om at tiltrække flere udenlandske turister”, siger Mikkel Thrane, kommunikationschef i VisitDenmark.

De 10 mest populære attraktioner i 2014: 1. Tivoli (4,4 mio. besøgende sidste år, en stigning på 6,6 pct. i forhold til 2013) 2: Dyrehavsbakken, 2,5 mio. 3: Legoland: 1,7 mio. 4: Zoologisk Have i København, 1,1 mio. (minus 20,7 pct.) 5: Den Blå Planet, Danmarks Akvarium: 768.000 (minus 29,3 pct.) 6: Djurs Sommerland: 705.000 (minus 6,3 pct.) 7: Louisiana: 648.000 (plus 10 pct.) 8: Aquadome, Lalandia Billund: 617.000 (plus 0,1 pct.) 9: Nationalmuseet, Prinsens Palæ: 591.000 (minus 18,7 pct.) og 10: Faarup Sommerland: 586.000 besøgende sidste år (et minus på 10,7 pct. i forhold til 2013)

VisitDenmarks Attraktionsliste er en årlig publikation, som dokumenterer besøgstallene i Danmarks 50 mest besøgte attraktioner.

Attraktionslisten er baseret på besøgstal fra Danmarks Statistik, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark og individuelle indberetninger.

For at deltage på listen skal attraktionen kunne klassificeres under en attraktionskategori, have en permanent fysisk adresse og være åben for offentligheden mindst fire måneder af året.

Følgende betegnes ikke som en attraktion, i regi af Attraktionslisten: seværdigheder og offentlige steder, arrangementer af tilbagevendende karakter (f.eks. Roskilde Festivalen) samt service-, kultur og sportsfaciliteter.