Peder Hornshøj, administrerende direktør i Bravo Tours (Foto: Bravo Tours/PR)

”Jeg føler mig ikke hængt ud og har koncentreret mig om Bravo Tours”

Adm. direktør Peder Hornshøj kan allerede nu melde om større salg til sommer end på samme tid i fjor, og så mener han i øvrigt ikke man skal straffe folk med afgifter på flyverejser for at redde miljøet.

Ugens gæst i 7´eren, er i denne uge koncernchef i TravelCo Nordic, Peder Hornshøj, med ansvar for Bravo Tours, Sun Tours, Solresor i Sverige, Solia i Norge og Matkavekka i Finland. Han er oprindelig bankuddannet og har siden 1985 været i rejsebranchen i Falke Rejser og Star Tour i ledende salgsfunktioner.

1. Vi har kendt hinanden i rigtigt mange år, og du har altid fået et skudsmål som en hædersmand. Hvordan klarede du at blive hængt ud, som en der enten havde sovet i timen, eller arbejdet mod bedre vidende ved konkursen i Primera Air Scandinavia, hvor du sad i bestyrelsen?

 ”Det et jo helt naturligt, at når der sker noget voldsomt som Primera Airs konkurs, så skaber det stor interesse i pressen, og hver en sten bliver vendt. Det er klart, at der kommer mange spekulationer og konspirationsteorier frem i sådan en situation. 

Der var desværre ingen i Primera Air, der stillede op ud over kuratorer, så det var naturligt, at pressen fandt mig, der  var tilgængelig. Jeg har egentligt ikke følt mig hængt ud. Jeg har forsøgt at svare så godt som muligt på alle spørgsmål, der kom frem. Jeg har jo ikke været vidende om alt, der foregik i Primera Air. 

Jeg var ikke en del af ledelsen eller den daglige drift. Jeg har fokuseret på at drive Bravo Tours og de øvrige touroperatører i koncernen – og jeg kan da godt sige, at det har været en kæmpe opgave. Vi skulle erstatte omkring 50.000 flysæder i oktober, november og december og samtidig tænke fremad og få et program klart med omkring 250.000 flysæder i Danmark, Norge, Sverige og Finland for 2019. 

Det er mod alle odds lykkes, og jeg er meget stolt af det arbejde, mine medarbejdere har udført. Vi har indenfor de seneste tre måneder gjort ‘Mission Impossible’ possible!” 

Har kendt JetTime siden starten
2. Her ved årsskiftet ser fremtiden for Bravo Tours ud til at være reddet. Du har udtrykt særlig stor glæde ved aftalen med JetTime og Norwegian. Hvorfor er det noget særligt for dig? 

”Siden Bravo Tours startede for 20 år siden har jeg altid forsøgt at arbejde med flyselskaber, der leverer høj kvalitet til vores gæster. Jeg har jo kendt JetTime siden dag et og har samarbejdet med Norwegian de seneste år. Jeg ved, hvad de står for omkring præcision, sikkerhed, kvalitet og service, og begge selskaber leverer lige præcis det, som jeg gerne vil give til vores gæster.”

 Vanvittigt og tåbeligt med EU-erstatning
3. Det må skabe lidt røre i charterbureauernes bagland, at DAT opgiver at flyve charter, fordi man ikke kan leve med EU-forordning 261 om erstatninger. Ser du, at den problematik kan brede sig, og er det retfærdigt, at erstatninger helt påhviler flyselskabet? 

”Jeg har altid haft kæmpe respekt for Jesper Rungholm og hans flyselskab. Det er jo et kæmpe offer, han gør med denne beslutning, men jeg forstår det om nogen. EU-forordning 261 er det mest vanvittige, tåbelige og hovedrystende, der nogensinde har ramt flyindustrien og for den sags skyld hele rejsebranchen. 

Meningen med forordningen i starten, hvor man ville stoppe ruteflyselskabernes bevidste overbookinger, der ofte betød, at passagerer blev sat af ved gaten – ja, den var jo helt på sin plads og nødvendig. Når forordningen så hen ad vejen bliver fuldstændig omfortolket og fejlfortolket, så kører det hele jo af sporet. Det giver jo ingen mening overhovedet, at der skal så store erstatninger til. 

At man kan købe en afbudsrejse til Mallorca for 1.998 kroner- og efter en fantastisk ferieuge bliver fire timer forsinket på hjemrejsen, og så bagefter få en erstatning fra flyselskabet på 3.000 kroner. Det skriger jo til himlen, og det værste er, at ingen politikere har turdet røre ved det eller blot medgive, at det er helt ude i hampen. Der skal være sund fornuft i det, som der er med Pakkerejseloven.”

Loyale gæster bakker op
4. Mistede Bravo Tours kunder på efterårets uroligheder med Primeras krak, og hvordan går det med bookinger til foråret?

”Alene i oktober måned havde Bravo Tours 18.000 flysæder med Primera Air, der med kort varsel skulle erstattes med andre. Med god hjælp fra mange flyselskaber og gode venner i branchen lykkedes det at finde erstatning til ca. 75 % af disse. Det var en flot præstation, men det betød desværre, at der var nogle gæster, vi måtte meddele, at vi ikke kunne få ud at rejse her og nu. Det var der fuld forståelse for.

I hvert fald har vi rasende travlt med at sælge rejser til 2019, og vi kan mod alle forventninger – en meget varm sommer og Primera Airs konkurs taget i betragtning – her i starten af januar konstatere, at vi er foran salgsmæssigt i forhold til samme tidspunkt for et år siden. Det giver mig en god følelse i kroppen og et fingerpeg om, at vores mange loyale gæster også bakker op om os i 2019.”

Basen i Herning
5. Du og Bravo Tours har holdt fast i basen i Herning. I de danske rejseledere og i de trykte programmer. Er et jysk og lidt ældre publikum fortsat de dominerende kunder?

 ”Bravo Tours har i dag et ganske bredt publikum. Ja, vi er enormt stærke i det jyske og har været det fra starten, men vi dækker i dag hele Danmark. Vi har jo hovedbasen i Billund, og vi er store i Aalborg også. 

Godt 30 procent af vores rejser udgår fra CPH, men vi vil da gerne være endnu stærkere her. Det arbejder vi på. Det lidt ældre publikum fylder da også meget, og det er vi meget tilfredse med. De har tid og råd, og vi ser også, at de ofte tager de to yngre generationer med ud at rejse.

Det med de danske rejseledere, det holder vi fast i. Vi ved, at det betyder mindre for mange, men rigtig mange ønsker den tryghed og glæde, der ligger i, at man forstår, hvad der bliver sagt. Og det er jo ikke kun sproget, der gælder, det er i høj grad også den service, der følger med.”

Gratis sympati for klimaet
6. Har du indtryk af, at jeres kunder gerne ville betale for CO 2- udslip ved at flyve? Burde de gøre det? 

”I disse tider, hvor klimaet heldigvis fylder meget, så tror jeg, at der er meget sympati for, at man skal gøre noget ved tingene. 99 ud af 100 danskere siger, at naturligvis vil vi betale for CO 2-udslip, men når man så står midt i en bestilling af en rejse eller en flybillet, ja så tror jeg desværre de fleste danskere tænker mere økonomisk og vil gøre det så billigt som muligt. 

Meget ærgerligt, da de kunne få en meget bedre ferie ved blot at smide et par hundrede kroner mere. Jeg er meget enig med Bjørn Kjos’ betragtninger, som jeg har læst på Check-in.dk den 2. januar, hvor han siger, at det drejer sig om, at vi skal frem til en renere og mere klimavenlig flytrafik. Jeg tror ikke på, at det hjælper at ”straffe” passagererne med ekstra afgifter.”

Parløb med stig Elling
7. Hvis du skulle nævne nogle chefer og kolleger, som du har arbejdet sammen med i dine mange år i charterbranchen, hvem har du så mest respekt for? 

”Det er jo et stort spørgsmål, og jeg kunne nævne rigtigt mange. Her den 18. januar har jeg været med i branchen i 34 år, så jeg har jo mødt nogle stykker undervejs. Jeg lærte meget i de første år med familien Falk-Lauritsen, jeg havde et pragtfuldt samarbejde med Birthe Madsen og Stig Elling i Star Tour-tiden. Stig har jeg kendt og arbejdet sammen med i flere omgange siden oktober 85, og han er vel den, jeg har sparret mest med udover mine egne kompagnoner og chefer. Det Henrik Søndergaard og jeg gjorde, da vi startede Bravo Tours for 20 år siden, det står nok som det største.

Mit samarbejde med Andri Ingolfsson de seneste mange år har været præget af meget stor respekt. Han har jo givet mig nøglerne først til Bravo Tours og sidenhen til de øvrige selskaber i koncernen i tillid til, at jeg kunne drive det. Den allerstørste respekt har jeg dog for mit eget personale og ledelse med Gitte Søndergaard i spidsen. De forandringer og den udvikling vi har været igennem de seneste år, det kræver enorm respekt, stolthed og taknemlighed fra min side. På trods af de bump der har været på vejen med total udskiftning og udvikling af al IT, med store organisationsforandringer på den baggrund og senest Primera Airs konkurs og det, som det har medført, ja så står vi skarpere og mere klar end nogensinde.”