Københavnske Manon les Suites fra den danske kæde af boutiquehoteller, Guldsmeden Hotels, er blandt de mange aktører i dansk turisme, som VisitDenmark fremhæver i sin nye julegavekampagne. Foto for VisitDenmark: Amalie Lodal Møller.

Julegave-kampagne skal støtte dansk turisme

”Vi vil dreje danskernes opmærksomhed over mod danske oplevelser,” siger VisitDenmark om ny kampagne, der skal styrke salget af danske oplevelses- og turismeprodukter til jul.

Der er ifølge VisitDenmark over 57.000 ideer til julegaver, der kan støtte dansk turisme i en hård tid. Tallet er i hvert fald det antal fotos, danskerne har delt med hashtagget baredanmark – og altså måder at lade sig inspirere af andres oplevelser og ferier i Danmark.

Gastronomiske oplevelser, overnatninger, kulturelle oplevelser og oplevelser i naturen er fire hovedområder til inspiration af danskeres julegavekøb og støtte til dansk turisme. Det sker via ”Meget mere end en julegave,” der er VisitDenmarks nye kampagne for at få danskerne til at købe oplevelsesgaver i Danmark.

”Der er mange muligheder, når det kommer til oplevelser i Danmark og med julekampagnen vil vi gerne have, at danskerne bruger danske turismeprodukter, og meget gerne i en anden del af landet end hvor man bor,” siger Jacob Lisbygd, projektleder i VisitDenmark i en pressemeddelelse.

VisitDenmark-kampagnen bliver søsat i denne uge, ugen op til Black Friday, hvor mange går på jagt efter gode tilbud og julegaver.

Danskerne vil give større julegaver
VisitDenmark har valgt Danske Bank som ekspertkilde til at få et signalement af danskernes forbrugsadfærd op til jul. Fra Danske Bank siger privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen:

”Overordnet forventer vi, at detailhandlen kommer til at klare sig godt, og især klassiske julegaver som elektronik og ting til hjemmet har udsigt til salgsrekorder. Generelt forventer vi, at danskerne vil give større julegaver i år, men at de vil bruge færre penge på alt det rundt om julen, da arrangementer er aflyst og ingen af os skal ud at rejse.”

Der tegner sig dog et andet billede for forbrug i oplevelses- og turismeindustrien, der ikke går de samme positive udsigter for julehandlen i møde, vurderer bankøkonomen.

”Oplevelser som koncerter og teater ligger 70 procent under normalen. Der var et lille opsving i oktober på grund af udbetaling af feriepenge, men det ser ikke godt ud lige nu,” siger Louise Aggerstrøm Hansen.

Et julegave-alternativ
Fra denne uge kan de første outdoor annoncer med “Meget mere end en julegave” ses rundt omkring i Danmark, hvor forskellige typer af oplevelser har fået en julesløjfe. Annoncerne efterfølges af en TV-kampagne, en digital indsats og en række influencer-aktiviteter.

”Med kombinationen af timing, koncept og valg af kanaler håber vi på at dreje danskernes opmærksomhed fra de mere klassiske julegaveindkøb i detailhandlen over mod oplevelserne. Vi opfordrer til, at man giver hinanden oplevelsesgaver og samtidig hjælper et erhverv, der er meget udfordret,” lyder det fra VisitDenmark.

VisitDenmark-kampagnen har sin egen hjemmeside: megetmereendbare.dk

Relaterede artikler:

Ny dansk rejseindikator analyserer nyeste data

Debat gav flere bud på fremtiden efter coronakrisen

Danskerne vil helst holde ferie i udlandet