Et af Hurtigrutens skibe, MS Kong Harald, i Raftsundet ved Svalbard. Pressefoto for Hurtigruten: Stian Klo.

Kendt færge- og krydstogtrederi skal have to navne

Det norske færgerederi Hurtigruten Group søsætter ny ”mærkevarestruktur” – Hurtigruten for sejladserne langs den norske kyst samt HX som nyt navn for Hurtigruten Expeditions.

Hurtigruten Group vil med navneændringerne rendyrke og styrke selskaberne og oplevelserne i gruppen, hedder det i en pressemeddelelse.

Hurtigruten Norge beholder sit traditionelle og historiske navnet Hurtigruten, mens den globale virksomhed i Hurtigruten Expeditions med blandt andet krydstogter til Arktis og Antarktis fremover blot skal hedde HX. Dermed kan de to forskellige produkter udvikle sig og vokse i hver sin retning, oplyses det.

Hurtigruten Norge, der altså skifter markedsføringsnavn til kun at hedde Hurtigruten, vil fortsat være baseret i Norge, med hovedkontor i Oslo, sejle under norsk flag og have norske overenskomster, oplyses det. Hurtigruten vil have syv skibe i trafik med lokalrejsende, fragt og turister på ruten langs den norske kyst, hvor Hurtigruten har konkurrence fra Havila Kystruten.

Hurtigruten vil også have to fartøjer med såkaldte ”helkommercielle sejladser” langs den norske kyst til Svalbard.

HX får hovedkvarter i London
Hurtigruten Expeditions, der skifter navn til blot HX, får hovedkontor i London. Det oplyses ikke i pressemeddelelsen, om disse skibe skal sejle under andre flag end det norske eller hvordan overenskomsterne bliver.

Denne del af Hurtigruten Group vil bestå af syv skibe, der sejler krydstogter til 30 lande og territorier, herunder Antarktis, Grønland, Svalbard, Vestafrika og Galapagos.

Daniel Skjeldam, koncernchef for Hurtigruten Group, siger i pressemeddelelsen: ”Vi har to verdensledende selskaber, der begge har historie og traditioner tilbage til 1890’erne. Med denne ændring, tydeliggør vi forskellen mellem vores to primære produkter.”

Hurtigruten, der ikke har nogen repræsentation på det danske marked, oplyste tidligere i år, at rederiet fra 2024 er klar med nybygningen MS Otto Sverdrup, der skal sejle fra mellem Hamborg og den norske kyst.

 

Relaterede artikler:

Hurtigruten løfter sløret for nulemissions-skib

Sejlende grønlandsk samarbejde om bæredygtighed

Stort krydstogtrejsebureau på kurs mod niveau før pandemien