Det norske rederi Hurtigruten har præsenteret planerne for sit første nulemissions-krydstogtskib, der vil blive verdens mest energieffektive. Søsætning vil kunne ske i 2030.
Mange aktører i transportbranchen arbejder i disse år på at udvikle fremtidens klimaneutrale biler, toge, fly og skibe, og der findes flere spændende projekter rundt om i verden.
På vores breddegrader er Hurtigruten i Norge seneste eksempel på et selskab, der går benhårdt efter at få omlagt transporten for at mindske eller helt fjerne CO2-udledningen.
Således har det norske rederi netop afsløret planerne for et helt nyt nulemissions-skib i forbindelse med ’Sea Zero’-projektet, der blev lanceret i marts 2022. Der arbejdes på at udvikle verdens mest energieffektive krydstogtskib, og efter et års arbejde er det tid til at lægge planerne frem.
Hurtigruten præsenterer nulemissions-skibet sammen med et konsortium af 12 maritime partnere og forskningsinstituttet SINTEF, der alle sigter efter at skabe emissionsfri sørejse.
Skib kan være bygget om syv år
Hurtigruten og konsortiet har arbejdet på at finde nye innovationer og forbedre eksisterende for at kunne indfri rederiets mål om bæredygtighed. I dette arbejde er blevet fundet frem til nogle teknologier, der skal danne fundamentet for fremtidens skibe.
”Efter en grundig gennemførlighedsundersøgelse har vi udpeget de mest lovende teknologier til vores banebrydende fremtidige krydstogtskibe. Vi er forpligtet til at levere et skib, der overgår alle andre med hensyn til energieffektivitet og bæredygtighed inden for få år,” siger Hedda Felin, administrerende direktør hos Hurtigruten.
Det nye nulemissions-skib er modelleret med en længde på 135 meter, og der vil være 270 kahytter med plads til i alt 500 gæster og 99 besætningsmedlemmer. Herudover vil skibet have et betydeligt lastrum, og det vil kunne transportere biler.
Hurtigruten forventer, at det første nulemissions-skib vil kunne være klar i 2030, og herefter er det planen at omdanne hele rederiets flåde til nulemissions-fartøjer.
Optrækkelige sejl med solpaneler
De fremtidige nulemissions-skibe fra Hurtigruten vil være elektriske og udstyret med batterier, der oplades i havn. Ved at kombinere batterier med vindteknologi forventes denne type skib at overgå nutidens krydstogtskibe på en række forskellige parametre.
Nulemissions-skibet vil blandt andet have optrækkelige sejl med solpaneler, kunstig intelligens-manøvrering og kontraroterende propeller. Herudover vil broen, hvorfra besætningen styrer skibet, blive reduceret betydeligt i størrelse som følge af, at skibet vil kunne styres ud fra kunstig intelligens.
De tre optrækkelige sejl vil omfatte i alt 1.500 kvadratmeter med solpaneler samt en samlet vindoverflade på 750 kvadratmeter. Sejlene kan nå en maksimal højde på 50 meter, når de er helt udstrakte.
Efter at have sejlet langs den norske kyst i 130 år – på nær nogle uger – har Hurtigruten et kæmpe kendskab til de 34 havne, der anløbes dagligt. Denne viden skal bruges til at finde de mest effektive måder at sejle ind og ud af havnene.
Vil halvere energiforbruget
Hurtigruten lægger stor vægt på, at passagererne skal have ”overlegen” komfort og udsigt om bord fra det første nulemissions-skib. Skibet vil have en strømlinet form, der skal reducere luftmodstanden, reducere energiforbruget og øge passagerernes komfort. Der vil være store vinduer, hvilket skal give en uovertruffen udsigt over den smukke kystlinje.
”Den strømlinede form med de innovative skrog- og fremdriftsløsninger reducerer ikke kun energibehovet, men øger også passagerernes komfort. I processen udvikler vi nye designværktøjer og udforsker nye teknologier til energieffektivitet,” siger Henrik Burvang, forsknings- og innovationschef hos VARD Design, der er design- og skibsbygningsvirksomheden bag skibets koncept-visualiseringer.
’Sea Zero’-projektet er trådt ind i en toårig fase, hvor teknologierne vil blive afprøvet, testet og videreudviklet i jagten på det endelige nulemissions-skib. Fokus vil i første omgang være på blandt andet batteriproduktion og skrogdesign.
Herudover er der stort fokus på at udvikle teknologi til hoteldrift om bord, da dette område vil være afgørende for projektets succes. Målet er at reducere energiforbruget med 50 procent sammenlignet med den nuværende flåde hos Hurtigruten.
Relaterede artikler:
Hurtigruten får Galapagos på programmet