Illustration af Adora Magic City. (Grafik: Adora Cruises | PR)

Kina på vej med første krydstogtskib bygget i landet

Efter planen vil det første kinesiskbyggede krydstogtskib være klar til sejlads i år. Det får plads til 5.246 passagerer, og selskabet bag er allerede gået i gang med at bygge et endnu større skib.

I maj rundede Kina en milepæl, da flytypen C919, der er udviklet af den kinesiske flyproducent COMAC (En forkortelse for The Commercial Aircraft Corporation of China, red.), foretog den første kommercielle passagerflyvning på vegne af China Eastern Airlines.

Nu har erhvervslivet i det folkerige land kurs mod at indfri endnu et mål, da man ligeledes er på vej med det første kinesisk byggede krydstogtskib. Det fremstilles på et værft i Shanghai, har fået navnet Adora Magic City, er 323 meter langt og vejer omkring 135.500 ton.

Skibet bygges af Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, som er et datterselskab til det statsejede China State Shipbuilding Corporation. Skibet fremhæves som noget særligt, da det repræsenterer et stort teknologisk skridt for landet i og med, at et krydstogtskib er den sidste af de avancerede skibstyper, som kinesiske aktører hidtil ikke har vist, at man er i stand til producere.

Vil have 5G-internet og indkøbsmuligheder
Ifølge South China Morning Post er byggeriet af krydstogtskibet så fremskredent, at det er 90 procent færdigt. Det er planlagt til at skulle foretage to prøvesejladser i henholdsvis juli og august, og skibet forventes at være klar til levering sidst på året.

Som det ser ud i dag, er markedet er domineret af vestlige krydstogtrederier med Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, italienske MSC Cruises samt Carnival, der dog er involveret i det kinesiske projekt, da skibet er bygget i et joint venture med netop det det britisk-amerikanske selskab.

Adora Magic City får en kapacitet på 5.246 passagerer, og planen er, at det skal sejle til destinationer i Japan og Sydøstasien. Derudover vil det blive verdens første krydstogtskib, der tilbyder de ombordværende adgang til 5G-internet og have en omfangsrig duty free-butik, lyder det.

Har yderligere et krydstogtskib på vej
Yang Xin, som er souschef for krydstogtbyggeriet hos Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding håber, at Adora Magic City vil fungere som et fundament for en ”industri” omkring skibsbyggerier i Kina, og at man derigennem skabe en ”krydstogtkultur” i landet.

”Tidligere er de store krydstogtskibe nærmest udelukkende blev bygget i Europa og stort set hele industrien befinder sig der. Nu, hvor vi bygger vores første krydstogtskib, er de videnskabelige institutioner i Kina begyndt at udvikle vores egne reservedele.”

Selskabet har desuden allerede sat gang i kontruktionen af endnu et skib, der bliver 17,4 meter længere end Adora Magic City og vil blive konfigureret med yderligere 19 værelser. Det ventes at være klar til levering i 2025.


Relaterede artikler:

Krydstogtrederi på kurs til at blive verdens største

19 nye krydstogtskibe får debut i år

Milliardgæld betyder færre nye krydstogtskibe