Carnival Cruise Line fra verdens største krydstogtkoncern, Carnival Corporation, får næste år Carnival Jubilee, et søsterskib til Mardi Gras, med plads til op til 6.300 passagerer. Her forlader Mardi Gras i 2020 skibsværftet i Finland. Pressefoto: Carnival Cruise Line.

Milliardgæld betyder færre nye krydstogtskibe

Carnival Corporation, verdens største krydstogtkoncern med ni sejlende varemærker, vil nedtrappe antallet af nye krydstogtskibe. Dels for ikke at øge udbuddet, dels for at nedbringe milliardgælden.

Der skal mindre turbo på nybyggerier til flåderne hos de ni krydstogtrederier i amerikanske Carnival Corporation.

Det vil få væksten på krydstogtmarkedet til at falde – rederierne i Carnival Corporation har med sine over 100 krydstogtskibe over 40 procent af kapaciteten på verdensplan. Samtidig vil udskydelse af modtagelse af bestilte skibe nedbringe milliardgælden og styrke pengestrømmen i krydstogtkoncernen.

Carnival-koncernen har – efter coronakrisen – en gæld på over 34 milliarder dollars, mere end 240 milliarder kroner. I 2019, året før coronakrisen, havde Carnival-rederierne et overskud på små tre milliarder dollars, over 20 milliarder kroner, skriver krydstogtmediet Cruisemapper.

Josh Weinstein, koncernchef for hele Carnival Corporation, sagde ved en pressebriefing op til jul, at Carnival-rederierne naturligvis vil modtage de skibe, der blev bestilt før coronakrisen, til levering de kommende år. Men i 2026 forventes ingen tilgang til flåderne – og de kommende år skal rederierne i alt kun have leveret et eller to nye skibe om året.

 Fem nye skibe på vej
”Fremadrettet skal vi bruge styrken i vores pengestrøm til at reparere vores finansielle balance (milliardunderskuddet, red.), og vi vil være disciplineret og strenge når det kommer til beslutninger om nybygninger,” sagde koncernchefen.

Carnival-rederierne har i øjeblikket kun bestillinger på fem skibe i resten af dette årti – koncernens tyndeste ordrebog i årtier. Et nyt krydstogtskib er en milliardinvestering. Det næste skib til selve Carnival Cruise Line, Carnival Jubilee, leveres næste år til en pris af næsten én milliard dollars.

I Carnivals ordrebog er der frem mod 2025 bestillingere på de nye skibe: Carnival Jubilee, Cunard’s Queen Anne, Sun Princess og yderligere et endnu ikke-navngivet skib til Princess Cruises samt ekspeditionsskibet Seabourn Pursuit.

Der er ingen nybygningerne på vej til andre Carnival-varemærker som Holland America Line, AIDA Cruises, P&O Cruises og P&O Cruises Australia.

Rederierne fra Carnival Corporation tæller disse, nævnt alfabetisk: Aida Cruises, Carnival Cruise Line, Costa Cruises, Cunard Line, Holland America Line, P&O Cruises (Australien), P&O Cruises (Storbritannien), Princess Cruises og Seabourn Cruise Line.

 

Relaterede artikler:

Krigen i Ukraine betyder færre krydstogtskibe i Danmark i 2023

Krydstogtgiganter køber mad og drikke for milliarder

Krydstogtagenter: Skifte i danskernes krydstogtpræferencer