Kinas flyselskaber i nærkamp med tog

Flyruten mellem Beijing og Shanghai er særdeles populær blandt forretningsrejsende og med en gennemsnitlig load factor på over 85%, er det den mest profitable rute i Kinas indenrigsflyvning for selskaberne China Eastern Airlines og  Air China.

 

China Airlines bestyrelsesformand Kong Dong er dog bekymret over den nye Beijing-Shanghai højhastighedsforbindelse, som åbner i dag. Den får flyselskabet til at justere sin kapacitet og priserne på ruten, forenkle boarding-processen i lufthavnene, øge serviceniveauet og styrke præcisionen.

 

Det Shanghai-baserede China Eastern Airlines gør noget lignende med forenkling af boarding-processen og sikrer sig garantier fra flyveledelsen for, at man kan starte og lande som planlagt. Selskabet forventer, at højhastighedstoget vil reducere antallet af flypassagerer med mellem 15 og 20%.

 

Begge selskaber planlægger at skifte flytype fra Airbus A330 til A320 for at fastholde den høje load factor.

Skrevet af Flemming Juul