China Eastern-flyvning under coronakrisen.. (Foto: China Eastern Airlines | PR)

“Flyv alt hvad du kan” er blevet nyt coronaprodukt

Kinesiske flyselskaber forsøger sig under coronakrisen med de såkaldte “all you can fly”-produkter, hvor det er muligt at flyve ubegrænset for en fast pris. Produktet er endnu ikke set i Europa.

Siden juni har mindste otte store kinesiske flyselskaber introduceret de særlige “all you can fly”-produkter for at lokke passagerne tilbage i flyene efter COVID-10-pandemien. Det skriver Reuters.

Kinesisk luftfart er nemlig stadig ikke tilbage på samme niveau som før coronakrisen. Lige nu er omkring 80 procent af kapaciteten tilbage, og ved udgangen af året forventes det at omkring 92 procent af den udbudte kapacitet til være tilbage på det kinesiske indenrigsmarked.

Men der er ikke tilstrækkelig mange passagerer i flyene.

Derfor har China Southern Airlines netop lanceret et såkaldt “Fly Happily”-produkt, hvor det er muligt at rejse ubegrænset med selskabet i hele Kina for 3.699 kinesiske yuan, hvilket svarer til 3.350 kroner. Alle flyvninger skal finde sted mellem den 26. august og 6. januar, og der skal betales en afgift på 50 yuan per strækning.

Flyselskaber følger udvikling i Kina
Dette er blot et af mange produkter, som de kinesiske flyselskaber tilbyder. Også China Eastern Airlines er sprunget med på vognen. Selskabets tilbud hedder “Fly as you wish” og  koster 3.322 yuan (3.000 kroner), men det kan udelukkende benyttes for rejser i weekender. Herudover tilbyder Hainan et rundrejsepas til 2.699 (2.450 kroner), men det er kun gyldigt for rejser til og fra Hainan-provinsen.

Overalt i verden holder flyselskaber øje med udviklingen i Kina, hvor coronavirus først blev opdaget. Derfor har kinesisk luftfart en forspring til resten af verden, der kan lære af, hvordan kinesiske flyselskaber får passagererne tilbage i flyene.

Transportanalytiker But Luya You fra den kinesiske investeringsbank Bocom International peger på, at det kun vil være muligt at stimulere salget ved hjælp af den slags produkter, når risikoen for smitte er reduceret betydeligt og forbrugertilliden er ved at vende tilbage. Derfor forventer man heller ikke, at det vil være et produkt, der vil være gangbart i det internationale marked.

“Selvom disse produkter muligvis vil kunne bruges på indenrigsmarkedet, så forventer vi ikke, at tilsvarende lanceringer i udenrigsflytrafik er lige om hjørnet,” siger But Luya You.

Rundrejsepas kendt fra USA
Det er indtil videre kun i Kina, at man har valgt at forsøge sig med de særlige “all-you-can-fly”-produkter. China Eastern Airlines fortæller kinesiske medier, at man allerede har solgt 100.000 rundrejsepas.

I mellemtiden kan flyselskaber i Europa og USA overveje, om dette kan være løsningen for at stimulere efterspørgslen.

Især i USA er runderejsepas ikke et ukendt fænomen. For en del år siden var VUSA-rundrejsepas særligt populære, og de store luftfartsalliancer tilbyder også rundrejsepas på selskabernes rutenet.

 

Relaterede artikler:

Nye bud på rejsebranchen efter coronakrisen

Coronafrygt fjerner én ud af tre erhvervsrejser

”Corona-virus er blæst ud af proportioner”