Adora Magic City er det første kinesiskbyggede store oceangående krydstogtskib. PR-foto: Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Kinas første store krydstogtskib på jomfrutur

Adora Magic City, det første store krydstogtskib bygget i Kina til det kinesiske marked, er netop startet på sit første krydstogt. Kina er verdens næststørste leverandør af krydstogtpassagerer.

I 2019, året før pandemien, var der cirka 2,3 millioner kinesiske krydstogtpassagerer. Kun USA var større med cirka 12 millioner – næsten hver tredje af verdens totale antal krydstogtpassagerer. Det viser tal fra CLIA – Cruise Lines International Association – verdens største brancheorganisation med over 50 medlemmer blandt krydstogtrederier med oceangående skibe.

Og nu har Kina netop haft premiere på sit første hjemmebyggede krydstogtskib – typisk bygges verdens oceangående krydstogtskibe i Europa, navnlig i Frankrig, Italien, Finland og Tyskland.

Det over 320 meter lange Adora Magic City-krydstogtskib fra det kinesiske rederi Adora Cruises har plads til over 5.200 gæster samt en besætning på 1.400. Det er bygget af Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, et datterselskab til det statsejede China State Shipbuilding Corporation, med assistance fra den italienske skibsværftskoncern Fincantieri, der blandt andet er ekspert på store krydstogtskibe.

Premiereturen for Adora Magic City startede i Shanghai, der også er skibets hjemmehavn, og besøger på seks havne i Kina, Sydkorea og Japan, skriver blandt andre Travel Weekly.

Udenlandske krydstogtrederier tilbage til Kina
Efter pandemien er en række udenlandske, primært amerikanske, krydstogtrederier igen begyndt at planlægge krydstogter med start og slut i Kina. Blandt disse er Royal Caribbean International, der for første gang i fire år igen stationerer et krydstogtskib i Kina, Spectrum of the Seas.

Det nye hjemmebyggede kinesiske krydstogtskib Adora Magic City fremhæves som noget særligt, da det repræsenterer et stort teknologisk skridt for Kina i og med, at et krydstogtskib er en af de sidste af de avancerede skibstyper, kinesiske aktører hidtil ikke har vist, at man er i stand til producere.

Værftet, der byggede skibet, Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, håber, at Adora Magic City vil fungere som et fundament for en ”industri” omkring skibsbyggerier i Kina, og at man derigennem skaber en ”krydstogtkultur” i landet.

”Tidligere er de store oceangående krydstogtskibe nærmest udelukkende bygget i Europa, hvor stort set hele værftsindustrien befinder sig. Nu, hvor vi bygger vores første krydstogtskib, er virksomheder i Kina begyndt at udvikle vores egne reservedele,” siger talsmand for værftet.

Selskabet har allerede gang i konstruktionen af endnu et skib, der bliver 17 meter længere end Adora Magic City. Det ventes at være klar til levering i 2025.

 

Relaterede artikler:

Kina ændrer visumkrav: 15 dages ophold uden visum

TUI åbner for første gang egne nye hoteller i Kina

Stort dansk krydstogtrejsebureau åbner i England