Jeroen Martron (t.v.) adm. direktør for Airtrade og Harm Kreulen, direktør for KLM Holland, underskriver aftalen. (Foto: Airtrade | PR)

KLM investerer i stor rejsegrossist

KLM har overtaget majoriteten i hollandske Airtrade, der er en stor rejsegrossist i BCD Travel-koncernen. Det hollandske flyselskab vil styrke KLM Package Deals og Transavia Holidays.

Hollandske KLM har fået øjnene op for, at fritidsrejsende kommer til at udgøre en vigtig del af fremtidens rejsemarked, når effekterne af coronapandemien vil aftage.

Derfor har selskabet netop foretaget en strategisk investering i den hollandske rejsegrossist Airtrade, der i dag indgår i erhvervsrejsekoncernen BCD Travel. Det oplyser KLM i en pressemeddelelse.

Airtrade er en markedsleder i Holland som rejsegrossist og teknologivirksomhed, der leverer teknologi til selvpakketering af rejser, hvor der indgår fly, hotel og andre komponenter.

Ingen af parterne ønsker at oplyse, hvor stor en ejerandel KLM har købt sig til, men hollandske medier citerer Airtrades direktør for, at der er tale om en majoritetsandel.

Øget samarbejde skaber grobund for medejerskab
Hos KLM glæder man sig over at blive strategisk medejer af en virksomhed, som man i forvejen er tæt forbundet med som samarbejdspartner.

“KLM har arbejdet med Airtrade til vores fulde tilfredshed i 25 år. Samarbejdet fokuserer primært på den videre udvikling af konsolidering, KLM Package Deals og udrulning af NDC (New Distribution Capability, red.) som en distributionsplatform. Dette er tre strategiske søjler i vores distributionspolitik.

Antallet af projekter, vi udvikler sammen på dette område, vokser, og det er grunden til, at vi har besluttet at forankre Airtrades aktiver, viden og erfaring gennem denne strategiske interesse. Airtrade vil fortsætte som en uafhængig enhed og med sin egen ledelse,” siger Harm Kreulen, direktør for KLM Holland.

Til hollandske luchtvaartnieuws.nl forklarer KLM-direktøren, at selskabet ønsker at blive førende rejsearrangør i Holland og Belgien.

Airtrade: Vil stadig være agentvenlig
Offentliggørelsen af aftalen har skabt røre i den hollandske og belgiske rejsebranche, hvor mange rejsebureauer benytter sig af Airtrades ydelser. Nu er mange bange for, at man i fremtiden får KLM som både konkurrent og leverandør.

Airtrade har nemlig leveret teknologien og håndteringen af KLM Package Deals og Transavia Holidays, og udviklingen af disse aktiviteter skal forstærkes med det hollandske flyselskabs opkøb af Airtrade.

”Intet vil ændre sig for Airtrades kunder. Vi vil fortsat udvide vores konsolideringsaktiviteter på det hollandske og belgiske marked med bibeholdelse af Airtrades neutralitet. Vores ambition er at fastholde og udvide vores position som en agentvenlig og effektiv konsolidator. KLMs investering betyder, at vi kan garantere Airtrades kontinuitet og gøre disse ambitioner til virkelighed,” understreger Jeroen Martron, der er administrerende direktør for Airtrade.

Airtrade har i øvrigt også leveret NDC-løsningen for Air France og KLM via Farefinder-værktøjet. Det er hensigten at forstærke udrulningen af NDC og “Direct Connect” i KLM’s største markeder.

 

Relaterede artikler:

Rejsebureau styrker samarbejde med Air France KLM

KLM’s koncernchef forventer mere konsolidering

Rejsebureauer lander nye aftaler med Air France KLM