Flere erhvervsrejsebureauer og reservationssystemer har fået aftale med Air France KLM for at undgå ny bookingafgift.

Rejsebureauer lander nye aftaler med Air France KLM

Erhvervsrejsebureauerne American Express Global Business Travel og BCD Travel får via reservationssystemerne Galileo og Worldspan samt Amadeus nye distributionsaftaler med de to flyselskaber om at undgå bookingafgifter.

Med den nye aftale mellem parterne, Amex, BCD, Air France KLM og Travelport (der har reservationssystemerne Galileo og Worldspan) samt Amadeus undgår brugere af de tre reservationssystemer at betale den afgift, Air France KLM opkræver for bookinger af flybilletter og vil stadig have fuld adgang til Air France KLM’s udbudte priser.

Air France KLM indførte fra starten af denne måned en afgift på bookinger via de såkaldte indirekte kanaler som reservationssystemer på 11 euro per transaktion.

Men efter forhandlinger mellem parterne har de to flyselskaber fra Skyteam-alliancen nu undtaget i hvert fald Amex og BCD for afgiften ved bookinger via Galileo og Worldspan samt Amadeus.

BCD Travel oplyser, at dets aftale gør det muligt for dets kunder at foretage reservationer hos Air France og KLM uden at blive afkrævet distributionsgebyret.

Luftfartsselskaberne meddelte i slutningen af sidste år, at de ville introducere et distributionsgebyr fra 1. april i år. Gebyret per one way pålægges alle bookinger foretaget i de globale distributionssystemer. Gebyret kommer således ikke til at gælde for salg via en NDC API-forbindelse, Air France KLM Agent-portalen eller for Air France’s og KLM’s direkte salgskanaler, oplyser BCD Travel.

Samarbejde om ny teknologi
Erhvervsrejsebureauet understreger, at det er stærkt optaget af at arbejde med AF og KLM samt teknologiudbydere for at indfri, at nye teknologier og distributionsfunktioner kan indføres med henblik på at forbedre rejseoplevelsen for disse virksomheders fælles kunder og rejsende.

Det er også vigtigt for BCD at sikre, at virksomheder bevarer fordelene ved traditionelle distributionskanaler, og BCD vil fortsat undersøge muligheden for reservationssystemer, GDS’er, med en bæredygtig NDC-løsning, oplyser BCD og tilføjer:

”Den nye aftale omfatter muligheden for at vælge mellem flere forskellige konkurrerende tilbud på tilsvarende rejser med flere byer inkluderet.” BCD Travel er aktive i over 109 lande, har omtrent 13.500 ansatte og omsatte sidste år på verdensplan for næsten 26 milliarder dollars.

Relaterede artikler:

Air France KLM ønsker bookinger på egne hjemmesider

Flere flyselskaber viser flaget via Travelport

Travelport får som første GDS højeste NDC-certificering

 

x

Læs Også

Dansk softwarefirma får stor kontrakt i Burma

Den danske softwarevirksomhed ProCon Solution fortsætter global vækst og lander aftale med stort rejsebureau i Burma. ProCon får snart nyt hovedkontor i Danmark.

Sælger 200 domænenavne i rejsebranchen

Rejsekongen.dk, book247.dk og shoptillyoudrop.dk er nogle af de omkring 200 danske domænenavne der nu er til salg – fra 1.000 kroner og opefter.

Rejsebureau klar med global wi-fi-adgang

Som noget nyt tilbyder det store erhvervsrejsebureau Egencia nu wi-fi-adgang til sit Advantage-serviceprogram i 120 lande verden over.

Prisgaranti ny slagmark mellem søgemaskiner

Momondo, der i familie med amerikanske Booking.com, klar med prisgaranti på flybilletter. Det kan vi gøre bedre, siger dansk rejsesøgemaskine.

Hotelkæde klar med check in-maskiner

Den danske lavpriskæde Zleep Hotels følger med sine nye checkin-maskiner uden dankort-terminaler den digitale udvikling i hotelbranchen. To nye Zleep Hotels åbner næste år.

Ny rejseteknik samles på samme platform

Rejsebureauer fra 21 lande, blandt andet Danmark, hørte forleden i Las Vegas nyt fra deres samarbejdsforum, Lufthansa City Center. På agendaen var blandt andet LUCY.