Flere erhvervsrejsebureauer og reservationssystemer har fået aftale med Air France KLM for at undgå ny bookingafgift.

Rejsebureauer lander nye aftaler med Air France KLM

Erhvervsrejsebureauerne American Express Global Business Travel og BCD Travel får via reservationssystemerne Galileo og Worldspan samt Amadeus nye distributionsaftaler med de to flyselskaber om at undgå bookingafgifter.

Med den nye aftale mellem parterne, Amex, BCD, Air France KLM og Travelport (der har reservationssystemerne Galileo og Worldspan) samt Amadeus undgår brugere af de tre reservationssystemer at betale den afgift, Air France KLM opkræver for bookinger af flybilletter og vil stadig have fuld adgang til Air France KLM’s udbudte priser.

Air France KLM indførte fra starten af denne måned en afgift på bookinger via de såkaldte indirekte kanaler som reservationssystemer på 11 euro per transaktion.

Men efter forhandlinger mellem parterne har de to flyselskaber fra Skyteam-alliancen nu undtaget i hvert fald Amex og BCD for afgiften ved bookinger via Galileo og Worldspan samt Amadeus.

BCD Travel oplyser, at dets aftale gør det muligt for dets kunder at foretage reservationer hos Air France og KLM uden at blive afkrævet distributionsgebyret.

Luftfartsselskaberne meddelte i slutningen af sidste år, at de ville introducere et distributionsgebyr fra 1. april i år. Gebyret per one way pålægges alle bookinger foretaget i de globale distributionssystemer. Gebyret kommer således ikke til at gælde for salg via en NDC API-forbindelse, Air France KLM Agent-portalen eller for Air France’s og KLM’s direkte salgskanaler, oplyser BCD Travel.

Samarbejde om ny teknologi
Erhvervsrejsebureauet understreger, at det er stærkt optaget af at arbejde med AF og KLM samt teknologiudbydere for at indfri, at nye teknologier og distributionsfunktioner kan indføres med henblik på at forbedre rejseoplevelsen for disse virksomheders fælles kunder og rejsende.

Det er også vigtigt for BCD at sikre, at virksomheder bevarer fordelene ved traditionelle distributionskanaler, og BCD vil fortsat undersøge muligheden for reservationssystemer, GDS’er, med en bæredygtig NDC-løsning, oplyser BCD og tilføjer:

”Den nye aftale omfatter muligheden for at vælge mellem flere forskellige konkurrerende tilbud på tilsvarende rejser med flere byer inkluderet.” BCD Travel er aktive i over 109 lande, har omtrent 13.500 ansatte og omsatte sidste år på verdensplan for næsten 26 milliarder dollars.

Relaterede artikler:

Air France KLM ønsker bookinger på egne hjemmesider

Flere flyselskaber viser flaget via Travelport

Travelport får som første GDS højeste NDC-certificering

 

x

Læs Også

Booking.com sætter pris på teknologiens kvinder

Der er nu åbnet for nomineringer til Technology Playmaker Awards 2019. Priserne, der uddeles til marts næste år, skal skabe opmærksomhed på kønsdiversitet i den globale teknologibranche.

Sabre rykker op i øverste NDC-liga

Det globale reservationssystem Sabre har nu også opnået IATA’s Level 3 indenfor New Distribution Capability (NDC).

Tivoli øger fokus på digitale tiltag

Tivoli vil med stigende digitalt fokus være first movers indenfor forlystelsesparker – for eksempel bliver årskortet rullende og gælder 12 kalendermåneder frem.

Havvand afkøler Københavns hotelgæster

4.000 af Københavns 21.000 hotelværelser har en særlig form for aircondition – den leveres via miljøvenlig fjernkøling, der giver lavere udgifter for hotellerne end med el-drevne aircontionanlæg.

BCD Travel øger fokus på stemmeaktivering

Det globale erhvervsrejsebureau udvider sin rejsestyringsplatform, TripSource, med stemmeaktiverede enheder - et område i kraftig stigning.

Google styrker fokus på rejsebranchen

Verdens største søgemaskine har en stigende del af sine indtægter fra blandt andet hotelbranchen – og har nu forstærket mulighederne for at søge efter hoteller og flyvninger.