Flere erhvervsrejsebureauer og reservationssystemer har fået aftale med Air France KLM for at undgå ny bookingafgift.

Rejsebureauer lander nye aftaler med Air France KLM

Erhvervsrejsebureauerne American Express Global Business Travel og BCD Travel får via reservationssystemerne Galileo og Worldspan samt Amadeus nye distributionsaftaler med de to flyselskaber om at undgå bookingafgifter.

Med den nye aftale mellem parterne, Amex, BCD, Air France KLM og Travelport (der har reservationssystemerne Galileo og Worldspan) samt Amadeus undgår brugere af de tre reservationssystemer at betale den afgift, Air France KLM opkræver for bookinger af flybilletter og vil stadig have fuld adgang til Air France KLM’s udbudte priser.

Air France KLM indførte fra starten af denne måned en afgift på bookinger via de såkaldte indirekte kanaler som reservationssystemer på 11 euro per transaktion.

Men efter forhandlinger mellem parterne har de to flyselskaber fra Skyteam-alliancen nu undtaget i hvert fald Amex og BCD for afgiften ved bookinger via Galileo og Worldspan samt Amadeus.

BCD Travel oplyser, at dets aftale gør det muligt for dets kunder at foretage reservationer hos Air France og KLM uden at blive afkrævet distributionsgebyret.

Luftfartsselskaberne meddelte i slutningen af sidste år, at de ville introducere et distributionsgebyr fra 1. april i år. Gebyret per one way pålægges alle bookinger foretaget i de globale distributionssystemer. Gebyret kommer således ikke til at gælde for salg via en NDC API-forbindelse, Air France KLM Agent-portalen eller for Air France’s og KLM’s direkte salgskanaler, oplyser BCD Travel.

Samarbejde om ny teknologi
Erhvervsrejsebureauet understreger, at det er stærkt optaget af at arbejde med AF og KLM samt teknologiudbydere for at indfri, at nye teknologier og distributionsfunktioner kan indføres med henblik på at forbedre rejseoplevelsen for disse virksomheders fælles kunder og rejsende.

Det er også vigtigt for BCD at sikre, at virksomheder bevarer fordelene ved traditionelle distributionskanaler, og BCD vil fortsat undersøge muligheden for reservationssystemer, GDS’er, med en bæredygtig NDC-løsning, oplyser BCD og tilføjer:

”Den nye aftale omfatter muligheden for at vælge mellem flere forskellige konkurrerende tilbud på tilsvarende rejser med flere byer inkluderet.” BCD Travel er aktive i over 109 lande, har omtrent 13.500 ansatte og omsatte sidste år på verdensplan for næsten 26 milliarder dollars.

Relaterede artikler:

Air France KLM ønsker bookinger på egne hjemmesider

Flere flyselskaber viser flaget via Travelport

Travelport får som første GDS højeste NDC-certificering

 

x

Læs Også

Skandinavien har verdens mest brugbare pas

Pas fra Japan, Singapore Tyskland samt Skandinavien giver visumfri adgang til flest lande i verden – værst er det med pas fra Afghanistan, Irak og Syrien.

Airbnb overvejer eget flyselskab

Koncernchefen for Airbnb har luftet tanker om at Airbnb kunne oprette eget flyselskab – koncernens finansdirektør mener ikke det er en god ide.

Mezi.com falder i hænderne på American Express

Amerikanske Mezi.com, der har danske Johnny Thorsen i ledelsesgruppen, er blevet overtaget af American Express.

Sådan kan rejseindustrien forberede deres medarbejdere på fremtiden

DEBAT: Når kunstig intelligens udvikles og implementeres, skal det så bare erstatte dygtige medarbejdere, spørger direktør og konsulent Ole Mortensen i et debatindlæg.

Dansk firma øger fokus på digitalisering i hotelbranchen

En kapitalindsprøjtning i millionklassen fra ny investor skal hjælpe den danske virksomhed DigitalGuest videre ud på det globale marked med sin digitale gæstebog til hotelbranchen.

Klar til nummerpladeaflæsning på Øresundsbron

Testfasen for nummerpladelæsningen er gået godt, så 1. marts åbner Øresundsbron for, at alle kan bruge nummerpladen som betalingsmiddel.