KLM’s koncernchef, Pieter Elbers, taler med pressen under sit pressemøde i lørdags i Amsterdams lufthavn. Foto: Henrik Baumgarten.

KLM’s koncernchef forventer mere konsolidering

”Konsolideringen blandt flyselskaber i Europa vil fortsætte,” forudser KLM’s koncernchef. Indenfor det seneste års tid er mindst 10 europæiske flyselskaber krakket.

(Schiphol, STANDBY.dk) Der har været nok af konkurser blandt europæiske flyselskaber alene det seneste års tid – flere vil måske lukke, eller blive sammenlagt med andre.

Situationen for europæisk luftfart var et af de områder, KLM’s koncernchef Pieter Elbers, berørte da han forleden holdt pressemøde.

”Konsolideringerne indenfor europæisk luftfart vil fortsætte; i Europa er der mange flere aktører indenfor luftfarten end der for eksempel er i USA. Så jeg forventer at se yderligere ændringer indenfor europæisk luftfart,” sagde Pieter Elbers blandt andet.

Han pegede på, at der med Air Berlins konkurs i oktober 2017 forsvandt noget kapacitet fra det europæiske marked. Han satte dog ikke navne på hvilke europæiske flyselskaber, han kunne se forsvinde eller blive sammenlagt med andre den kommende tid.

Pieter Elbers blev konkret spurgt om sin vurdering af Alitalia, der formelt holdes kunstigt i live af den italienske stat. ”Jeg havde håbet at undgå dette spørgsmål,” sagde han og gled behændigt uden om en vurdering af fremtiden for KLM’s økonomisk trængte Skyteam-partner.

Klik for stort format. KLM’s første Boeing B787-10 Dreamliner ankom i søndags, en dag forsinket, til KLM’s hovedbase i Amsterdam – flyet skulle være landet i lørdags i forbindelse med den store sammenkomst hos KLM. Her eskorteres langruteflyet efter landing i Schiphol-lutfhavnen. Foto: Paul Ridderhof, KLM.

100 års jubilæum hos KLM
KLM’s koncernchef kom med sine udtalelser i Amsterdams Schiphol-lufthavn i forbindelse med stor KLM-sammenkomst for at markere, at der nu er under 100 dage til flyselskabet i starten af oktober kan markere sit 100 års jubilæum som det flyselskab i verden der har fløjet længst under samme navn.

Hovedparten af pressefolkene blev samlet på det fine Steigenberger Airport Hotel Amsterdam og derfra kørt til en KLM-hangar inde på lufthavnens område, hvor sammenkomsten skulle foregå.

Pieter Elbers vurdering af det europæiske luftfartsmarked er på linje med, hvad SAS’ koncerndirektør for drift, Lars Sandahl Sørensen, i oktober sidste år sagde til STANDBY.dk:

”Markedet er stadig enormt, navnlig på leisure, hvor der er mange spillere indenfor lavprissegmentet – mens det generelt er mere stabilt når det gælder forretningsrejser. En række flyselskaber er i problemer – også fordi der er en overkapacitet på 10-20 procent i forhold til efterspørgslen.”

Få dominerer i Europa
Bland de europæiske flyselskaber der er krakket det seneste års tid er blandt andet Cobalt Air fra Cypern, FlyBMI (British Midland), tyske Germania, NextJet (Sverige), Primera Air (Island), PrivatAir og SkyWork Airlines, begge fra Schweiz, Small Planet Airlines fra Litauen, VLM Airlines Brussels (Belgien) og islandske Wow Air.

Sidste år rejste over 50 procent af de passagerer, der fløj med et europæisk flyselskab, på et fly fra et af kontinentets fem største luftfartskoncerner, lød det i analyse i starten af året fra kreditvurderingsbureauet Scope Ratings, der har analyseret tallene for den europæiske passagertrafik sidste år.

Europas fem største luftfartskoncerner har samlet en andel på over 50 procent af markedet for europæiske passagerer.

Lufthansa Group, der udover selve Lufthansa blandt andet også ejer Austrian, Brussels Airlines, Eurowings og Swiss, havde den største andel af det europæiske marked med 12,3 procent i 2018. I alt havde Lufthansa-gruppen sidste år 142 millioner passagerer.

Herefter fulgte det irske lavprisflyselskab Ryanair med 12 procent for sine 139 millioner passagerer, mens International Airlines Group, der blandt andet ejer Iberia og British Airways har 9,8 procent af markedet og sidste år fløj med 113 millioner passagerer.

Air France-KLM havde sidste år 8,8 procent af det europæiske med sine 101,5 millioner rejsende, mens britiske easyJet havde 7,7 procent for sine 75 millioner rejsende i 2018.

Relaterede artikler:

SAS ser stadig overkapacitet på markedet

Fem selskaber udgør over halvdelen af europæisk passagertrafik

KLM starter nedtælling til 100 års jubilæum