KLM vandt erstatningssag ved to domstole

KLM Airbus A330-200ERSTATNING: Det kan godt lade sig gøre for et flyselskab at vinde en sag ved to domstole, når der er truffet alle forholdsregler, der med rimelighed kan træffes. Det måtte dusørjægerne erfare på vegne af 11 passagerer såvel ved byret som ved landsretten.

Et flyselskab kan godt vinde en erstatningssag mod de såkaldte dusørjægere, hvis der er udvist, hvad man populært sagt kan kalde rettidig omhu. Domstolene kalder det noget andet, men meningen er den samme i spørgsmålet om, hvordan man fortolker EU forordning 261.

Flere var begyndt at tvivle efter mange retssager, og netop nu afventes behandlingen af Primera Airs sag i Højesteret, der godt kan trække ud et år eller to.

KLM er blevet frikendt for at skulle yde erstatning til 11 passagerer, som de såkaldte dusørjægere krævede 600 Euro til hver på grund af, at passagererne ikke nåede deres fly i Amsterdam videre til Nairobi. Hvilket der var en – efter både byret og landsret – en acceptabel forklaring på.

Afrejsedagen fra København var en dag i februar, hvor de 11 passagerer havde billet med KLM til Schiphol og videre forbindelse til Nairobi. Imidlertid aflyste KLM flyet aftenen i forvejen på grund af vejrmeldingen, og ATC’s afgørelse om stærk begrænsning af lufthavnens kapacitet i Amsterdam.

Der blev bebudet hårdt vintervejr og isslag. Samtlige passagerer blev ombooked til andre flyselskaber. De 11 til et SAS fly den oprindelige afrejsedag. Med en godkendt overgangstid på en time og ti minutter, er der normalt ingen problemer, men skæbne ville, at SAS flyet ikke nåede rettidigt frem, og de 11 mistede flyet til Kenya.

Nu foreligger resultatet efter, at sagen har været gennem både byret og landsret. Landsretten henviser til EU forordning 261 efter en lang udredning og med henvisning til artikel 7 i forordningen. Den lyder sådan:

”Et transporterende luftfartsselskab har ikke pligt til at udbetale kompensation, hvis det kan godtgøres, at aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk er blevet truffet.”

Landsretten finder det bevist (ligesom byretten), at aflysningen var nødvendiggjort af en beslutning truffet af ATC i Schipol, som følge af de forventede vejrforhold.

De 11 sagsøgere skal betale 7.500 kr. til KLM til advokatbistand.

Om dusørjægerne tilbyder at betale de 25 procent, fortæller historien ikke noget om, men med deres ”No win-No fee” må man jo formode, at der i hvert fald ikke kommer en ekstra regning fra den kant.