Københavns Lufthavn sætter pris på regionale ruter

Fra Københavns Lufthavns workshop ses fra venstre Ole Wieth Christensen, lufthavnens ruteudviklingschef, to managers for Industrial Agreements i SAS, Bjarne Robert Köppen og Erudita Hoti, samt SAS’ nye samarbejdspartner på København-Singapore, Allan Hoffery, salgsdirektør for Singapore Airlines i Danmark og nordisk direktør for Singapore Airlines, Alastair Hay Campbell.

Måske ikke det mest sexede, men klart nødvendige som føderuter for langruterne, lød det i går fra lufthavnen, da 18 flyselskaber drøftede samarbejde.

CPH Interline Workshop blev i går holdt for 8. år i træk – ved sammenkomsten på Hilton Copenhagen Airport deltog 14 flyselskaber med ruter til lufthavnen samt fire, der endnu ikke flyver til Nordens største lufthavn.

Københavns Lufthavn betjenes naturligvis af mange flere flyselskaber, og en god håndfuld var altså blevet trommet sammen til workshoppen.

Gennem 53 møder drøftede f.eks. Emirates og Air Greenland, Air China og Icelandair, Qatar Airways og færøske Atlantic Airways, Air Malta og norske Widerøe osv., hvordan de kunne samarbejde.

De flyselskaber, der deltog i workshoppen uden at have ruter til Københavns Lufthavn, var Air China, Air Malta, Air Sweden og Malaysia Airlines.

Air Sweden står foran at åbne fire ruter fra Københavns Lufthavn, bl.a. til Amman i Jordan og Libanons hovedstad, Beirut.

Air China fra Star Alliance havde sidste år sat dato på, hvornår det ville åbne på Beijing-København, som allerede trafikeres af SAS. Air China sprang dog i målet og åbner i stedet ny europæisk langrute til Geneve. Derfor har Københavns Lufthavn stadig kontakt til Air China og håber kineserne ved en senere lejlighed vender tilbage til København.

Københavns Lufthavn er i løbende kontakt med flyselskaber om nye ruter – blandt disse er Norwegian, der fornylig til standby.dk sagde, at selskabet allerede fra sidst på året vil åbne langruter fra København. Men hvortil eller hvornår vides endnu ikke. Fra dette forår begynder Norwegian at flyve fra Oslo og Stockholm til hhv. Bangkok og New York JFK.

”Ja, langruter er måske mere ”sexede,” men hvis en lufthavn som Københavns Lufthavn ikke har mange føderuter fra nærliggende lande ind til Kastrup, så havde vi ikke så mange langruter fra København, som tilfældet er,” sagde Ole Wieth Christensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn, til standby.dk ved workshoppen og tilføjede:
”Ved denne workshop prøver vi at give rammerne for at vores kunder blandt flyselskaberne kan finde nye, regionale samarbejdspartnere.”

I alt har Københavns Lufthavn trafik fra ca. 65 flyselskaber, som dækker ca. 140 ruter.