Krydstogtskibe i Københavns Havn – dem kommer der i år omkring 350 af med 980.000 passagerer – over 100.000 flere end sidste år. Foto: Wonderful Copenhagen.

Københavns Havn klar til ny krydstogrekord

Omkring Påske begynder årets krydstogtsæson i Københavns Havn – den forventes i år at betyde omkring 350 anløb af krydstogtskibe med tæt på en million passagerer.

I år får Københavns Havn 980.000 krydstogtgæster på 350 skibsanløb. Til sammenligning havde krydstogtskibene i havnen sidste år 875.000 passagerer.

”Cirka 90 procent af krydstogtpassagererne går i land i København. Halvdelen tager som tommelfingerregel på ture de har købt ombord, mens den anden halvdel selv finder løsninger. Det kan være at købe billet til hop on-hop off sightseeing-busserne,” siger ansvarlig for færge- og krydstogtaktiviteter i Københavns Havn, Arnt Møller Pedersen, til STANDBY.dk og fortsætter:

”Københavns Havn ligger i en slags butterfly-position mellem Østersøen og de norske fjorde. Omkring 70 procent af vores krydstogtpassagerer skal på cruises i Østersøen, hvor Skt. Petersborg er største trækplaster, men de resterende skal på krydstogter op til de norske fjorde.”

Københavns Havn har typisk plads til syv krydstogtskibe. Når der er helt fyldt ligger der et skib ved Nordre Toldbod, to store ved Langelinie, tre ved den såkaldte Oceankaj, mens der kan være et i Frihavnen.

I 2021 kommer der i øvrigt en ny stor krydstogtterminal ved Oceankaj, dermed har havnen fire krydstogtterminaler. Den kommende Terminal 4 kan håndtere op til 6.000 passagerer og deres bagage, hvilket er nødvendigt i forbindelse med de krydstogtskibe der har såkaldte turnarounds i Københavns Havn – hvor krydstogtet starter og slutter.

Ingen reaktioner på Tour de France
I starten af juli 2021 er Danmark vært for starten på årets Tour de France med tre etaper i Danmark. Den 2. juli startes med en enkeltstart etape på 13 kilometer i den indre by i København.

Men selv om København denne dag vil stå på den anden ende, har Københavns Havn endnu ikke haft reaktioner fra krydstogtrederier, der ville have et skib i byen så passagererne kan følge verdens mest berømte cykelløb.

”Jeg ved ikke hvor stor interessen er for Tour de France fra krydstogtgæster. De er i snit omkring 60 år, men ingen krydstogtrederier har meldt om en ny ekstra interesse for at have et krydstogtskib i havnen den 2. juli,” siger Arnt Møller Pedersen og tilføjer:

”Oftest ved vi jo nærmest et par år i forvejen, hvilke krydstogtskibe der kommer på hvilke dage – og nærmest også klokkeslættet.”

“På de travleste dage har Københavns Havn 25.000 krydstogtpassagerer. “Vi er selvfølgelig opmærksom på begrebet ”people pollution” – at der ikke kommer for mange krydstogtpassagerer som vi har set det i blandt andet Amsterdam, Barcelona, Dubrovnik og Venedig. Man skal også kunne leve i fordragelighed med byens beboere,” siger siger Arnt Møller Pedersen.

Blandt rederierne i år med de største skibe i Københavns Havn er i år Norwegian Cruise Line, Princess Cruises og italienske MSC Cruises. Rederierne med flest anløb i Københavns Havn er fra rederier i den amerikanske Carnival-gruppe samt MSC Cruises, Norwegian og Royal Caribbean.

Mange af de største krydstogtskibe har plads til over 4.000 passagerer – dem kommer der i år 55-60 af, for blot nogle år siden var der ganske få af de store med over 4.000 passagerer ombord i Københavns Havn. De største skibe i Københavns Havn kan rumme over 5.500 passagerer.

Måske megaskibe til Københavns Havn
Der findes større krydstogtskibe, ikke mindst Oasis-klassen fra Royal Caribbean; skibe i denne klasse er for eksempel Harmony of the Seas, the Allure of the Seas selve Oasis of the Seas. Det nuværende største krydstogtskib i verden, Symphony of the Seas, har plads til tæt på 6.700 passagerer og en besætning på 2.200.

Disse skibe kan godt komme til Københavns Havn, men stikker for dybt til at komme videre ned i Øresund og ud i Østersøen – de kan heller ikke komme den anden vej rundt ved at sejle gennem Storebælt, da de ikke kan komme under Storebæltsbroen.

“Men jeg kunne godt forestille mig, at om nogle år kunne skibe af Oasis-størrelsen godt starte eller slutte et krydstogt i Københavns Havn,” siger Arnt Møller Pedersen.

Relaterede artikler:

Kurs mod nye danske krydstogtrekorder

7’eren: Krydstogtselskaber renser selv luften

MSC Cruises præsenterede nyt stort krydstogtskib