Om 11 dage åbner SAS ny langrute fra København. ”Vi arbejder jo hele tiden for også at tiltrække nye interkontinentale ruter,” siger Københavns Lufthavns direktør.
Søndag i næste uge, den 28. oktober, åbner SAS sin nyeste interkontinentale rute fra Københavns Lufthavn – denne gang til Hong Kong, der hele året får fem ugentlige flyvninger. SAS har hidtil fløjet Hong Kong-ruten fra Stockholm, men rykker den nu til København.
SAS’ beslutning om at flytte Hong Kong-ruten til København var medvirkende til, at Cathay Pacific for nylig meddelte, at det ikke genoptager sin sæsonrute næste år mellem Hong Kong og København. Sidste flyvning i denne omgang bliver fredag i næste uge, den 26. oktober. Cathay har fløjet til København tre gange om ugen siden maj med en Airbus A350, Airbus’ nyeste langrutefly, og eneste rute til København betjent af denne model.
Og 10. december får Københavns Lufthavn endnu en ny langrute, denne gang med to fly om ugen fra Sichuan Airlines til Chengdu i det vestlige Kina. Sichuan Airlines vil betjene den kommende rute til København med Airbus A330-300, der har plads til 301 passagerer, 36 på business class og de øvrige 265 på økonomiklasse.
Prestige at have Cathay
Men det var en måske forventet streg i regningen, at Cathay meddelte, at Oneworld-medlemmet ikke vender tilbage til København næste år, medgiver lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye.
”Det er super ærgerligt, der er da lidt prestige i at have en rute fra Cathay; men vi håber naturligvis, at de vender tilbage til København, hvor vi synes der godt kan være to flyselskaber mellem København og Hong Kong,” siger Thomas Woldbye til STANDBY.dk og tilføjer:
”På den anden side var Cathays forbindelse til København en sæsonrute, mens SAS vil flyve hele året med fem afgange om ugen. Så vi øger som sådan på Hong Kong.”
Ønsker til nye langruter
For nylig meddelte Københavns Lufthavn, at lufthavnen for første gang sidste år havde haft over en million amerikanske passagerer. Det er et medvirkende salgsargument overfor de amerikanske flyselskaber, der hidtil har fløjet uden om København. Kun Delta Air Lines har i flere år haft en sommerrute fra New Yorks JFK-lufthavn til København, mens Air Canada flyver hele året mellem Toronto og København; Star Alliance-medlemmets eneste rute til Skandinavien.
”Københavns Lufthavn arbejder jo hele tiden på at tiltrække nye ruter, også interkontinentale. Vi har haft succes med nye ruter til Kina og senest har Air India markeret sit første år mellem New Dehli og København,” siger Thomas Woldbye og tilføjer, at på ønskesedlen i Københavns Lufthavn over nye langruter står blandt andet Sydamerika, Sydkorea og Sydafrika ligesom han godt kan forestille sig flere ruter til Kina. I maj i år åbnede også Air China helårsrute fra Beijing til København.
Sidste år fløj 3,5 millioner passagerer til og fra Københavns Lufthavn med langruter. Af disse fløj cirka 450.000 til lufthavnen for at skifte til en langrute ud af København. Ifølge Københavns Lufthavn havde den sidste år 38 interkontinentale ruter mod for eksempel Helsinkis 29, 27 i Stockholm, 18 i Oslo og 12 i lufthavnen i Hamborg.
Relaterede artikler:
Stor vækst på langruter i Københavns Lufthavn
Lufthavn importerer mange passagerer til langruter
Her er de 10 største flytyper i Københavns Lufthavn
Måske mere Air India i Københavns Lufthavn