Københavns Lufthavn taber vækstkapløb

9

LUFTFART: Mens Københavns Lufthavn i årets første syv måneder havde 2 pct. flere passagerer, var stigningen 7,7 pct. i Oslo og 9 pct. i Stockholm. Københavns Lufthavn, der endnu passagermæssigt er større end Oslo og Stockholm, havde 10. juli sin travleste dag nogensinde.

Københavns Lufthavn vil være først til at sige, at den ikke sammenligner sig med Oslo og Stockholm, men mod storlufthavnene i bl.a. Amsterdam, Frankfurt og London. Men sammenlignes de tre skandinaviske hovedlufthavne ser det vækstmæssigt rigtig skidt ud for Københavns Lufthavn.

Københavns Lufthavns trafiktal for sidste måned kom i går og viste, at lufthavnen i juli havde en vækst på 0,8 pct. til lidt over tre mio. passagerer sammenlignet med juli sidste år. I årets første syv måneder havde lufthavnen over 17 mio. rejsende, en fremgang på to pct.

Standby.dk har kigget på de tilsvarende passagertal for Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. De officielle tal for Avinor, der driver de 45 statsejede norske lufthavne, viser at Oslo Gardermoen i juli i år havde tæt på 2,7 mio. passagerer, en vækst i forhold til sammen måned sidste år på ti pct.

I årets syv første måneder havde Oslo 6,6 mio. indenrigspassagerer og 9,2 mio. udenrigsrejsende, i alt 15,8 mio. Det gav samlet vækst på 7,7 pct.

Fremgangen var mindst på norsk indenrigs med fire pct., mens der fra januar til juli i år var 10,5 pct. flere udenrigspassagerer.

Ifølge Swedavia, der står for driften af ti svenske lufthavne, havde Stockholm Arlanda sidste måned over 2,5 mio. passagerer, en stigning på ni pct. sammenlignet med juli sidste år.

Af disse var 2,2 mio. udenrigsrejsende; den største stigning på 10 pct., mens der i juli var fem pct. flere indenrigspassagerer. I årets syv første måneder har Arlanda haft tæt på 15,4 mio. passagerer – ni pct. flere end på samme tid sidste år.

Månedsrekord i Københavns Lufthavn

Med 104.609 passagerer blev 10. juli den travleste dag nogensinde i Københavns Lufthavns historie. Sidste års rekord for flest rejsende på én dag blev slået tre gange i juli i år.

Den hidtidige rekord på 104.203 passagerer fra 18. juli 2016 blev overgået med 104.238 den 17. juli, 104.310 den 3. juli og de 104.609 den 10. juli.

Ti dage i juli rejste over 100.000 passagerer via Københavns Lufthavn. I hele 2016 var der blot fem dage, hvor passagertallet nåede over 100.000 på én dag.

Samlet havde Københavns Lufthavn i juli 3.012.499 passagerer. Det er første gang, oplyser lufthavnen, med over tre mio. rejsende en måned.

Den interkontinentale trafik i Københavns Lufthavn voksede i juli 6,1 pct. i forhold til juli sidste år.

“Vi ser flot vækst i rejsende til USA, bl.a. på grund af SAS nye rute til Miami og Norwegians nye rute til Oakland ved San Francisco. Topscorer blandt de fjerne sommerdestinationer er dog stadig rejsemålene i Asien som Thailand,” siger adm. direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

9 Comments on "Københavns Lufthavn taber vækstkapløb"

Notify of
avatar
henrik busch
henrik busch

Taber og taber er vel så meget sagt…på faktiske tal kommer Oslo og Stockholm fra lavere pax niveauer og dermed er det jo lettere at lave procentuel vækst.

Ole K
Ole K

At ledelsen for CPH mener at de skal sammenlignes med større lufthavne i Europa er intet andet end et udtryk for stor inkompetence og at nægte at se hvordan virkeligheden ser ud. Alle andre end CPH s ledelse sammenligner de tre skandinaviske hovedstadslufthavne. CPHs ledelse bliver nødt til at indse at deres takstpolitik er fuldstændigt forfejlet, ellers fortsætter denne udvikling hvor ARN og OSL fortsætter deres væksttempo og CPH stagnerer, rutetrafikken vokser ikke længere på CPH

Søren Saugmann
Søren Saugmann
Det kan ikke komme bag på nogen. Københavns Lufthavne er constant på bagbenene, hvilket resulterer i at de reagerer reaktivt på passagerervæksten. Resultatet er en uskøn lufthavn, som efterhånden har så mange tilbygninger og stilarter, at det kunne fylde 5 års studier på arkitektskolen. Sammenlignes der med Oslo står dette endnu mere tydeligt. Gardamoen har netop færdiggjort en stor flot tilbygning, som tillader lufthavnen at vokse ind i fremtiden. Og hvorfor? Fordi man i Oslo reagerer pro-aktivt på passagerervæksten. Resultatet er en flot lufthavn, hvor der er plads, og hvor der konstant er en rød tråd igennem arkitekturen. De igangværende… Read more »
Ole K
Ole K

Så længe CPHs ledelse og udenlandske ejere mener at lufthavnen er et shoppingcenter med parkering for fly og biler,sker der overhovedet ingenting pro-aktivt..

NoSK
NoSK

Ingen i Norge og Sverige bryr seg om Kastrup, eller SAS. De er gått ut på dato. SAS, bitre medarbeidere, og Kastrup som lever på gamle monopoldager. Desperate forsøk på å kopiere, og ødelegge for Norwegian, nytter ikke.

Ole K
Ole K

Nej,men hej Jonas, Judge, Gunnar og hvad du nu ellers kalder dig for.
Hvad er formålet med din helt irrelevante kommentar, som ikke har en pind med emnet at gøre?
Tror dit favorit flyselskab har mere end nok at gøre med at skaffe ny kapital, så de undgår en truende konkurs.
Sælgeen masse billetter med tab er jo ingen kunst.

Ballalaika
Ballalaika
CPH har de siste ti årene fullstendig og dominert Skandinavisk trafikkutvikling med kanskje verdens mest annerkjente ruteutviklings team. Ikke bare fordi CPH har vært dyktige, men kanskje mest at de aldri har blitt møtt med tilsvarende satsning, ressurser og kompetanse fra de statlige dinosaurusene Avinor og Swedavia. Flyplassen har vært meget dyktige til å stimulere til ny trafikk, aktører har effektivt og strategisk blitt satt opp mot hverandre til en svært effektiv stimulering av innkommende trafikk. Priser og kapasitet som CPH selv erkjenner at ligger langt over hva sammenlignbare markeder kan forvente. Nå er Ole i Swedavia, Majid og Ulv… Read more »
Ole K
Ole K

Ja, Ballalaika, helt korrekt. Hvis ikke CPHs ledelse vågner op og ser at deres dage som dominerende i Skandinavien er slut, og justerer takst niveauet til noget der kan konkurere med OSL og ARN.Så er det helt dres egen fejl at CPH på sigt bliver overhalet af mindst en af de to lufthavne

SE210
SE210

Ja SAS forsøger at efterligne Norwegians tiltag med social dumping. Dog tvivlsomt, om de er lige så dygtige som Norwegian til netop det.

wpDiscuz