Der skal pumpes flere millioner i at øge Københavns tiltrækningskraft som en grøn og bæredygtig destination. Foto via Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse: Daniel Rasmussen.

Københavns turisme øger fokus på bæredygtighed

København vil være verdens mest grønne og bæredygtige turismehovedstad, lyder ambitionen. Det skal tiltrække flere turister og samtidig medvirke til en genstart af turisterhvervet i København.

I februar lancerede Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen initiativet ”Comeback Copenhagen”, der skal genoprette hovedstadens turisme. Og nu tager et partnerskab med WoCo i spidsen kampen op med tilbagegangen via projektet ”Sustainable Choice CPH”, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter med 7,5 millioner kroner.

København indtager lige nu andenpladsen på det internationale bæredygtighedsindeks, Global Destination Sustainability Index. Gøteborg er nummer et, Zürich er nummer tre. Målet er førstepladsen, når projektet afsluttes i sommeren 2024, og det kan blive en udfordring, fordi en række europæiske destinationer i disse år også sætter ind i forhold til bæredygtighed, hedder det i en pressemeddelelse.

I den siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør for Wonderful Copenhagen:

”Bæredygtighed bliver stadig vigtigere i den internationale konkurrence om turisterne. Københavns stærke internationale brand bygger på mange års indsatser inden for bæredygtighed, og derfor søsætter vi den ultimative ambition: At blive verdens mest bæredygtige hovedstadsdestination.”

Flere aktører i partnerskabet
Bag ”Sustainable Choice CPH” er ud over Wonderful Copenhagen er også Dansk Erhverv, Horesta/Green Key og Danske Restauranter og Caféer. Projektet vil via produktudvikling, certificering og kommunikation vise virksomhederne i hele turismeværdikæden, hvordan de i praksis kan omsætte bæredygtighed til forretning, oplyses det.

”Vi har en flerårig indsats foran os med at genoprette hovedstadens turisme, og det kan være svært at fatte omfanget af coronakrisen. Omkring 2.000 nye hotelværelser er åbnet inden for det seneste år, og andre 2.800 var gjort klar til åbning i 2020. Men alene i København gik vi fra 6,1 millioner internationale overnatninger i 2019 til 1,4 millioner sidste år,” siger Mikkel Aarø-Hansen og fortsætter:

“Den store nedgang har kostet hovedstadens turisme et omsætningstab på samlet 28 milliarder kroner. Derfor har rigtig mange turismevirksomheder svært ved overskue andet end at sikre morgendagens indtægter. Men heldigvis har mange også blik for at investere i fremtiden gennem fokus på grønne og bæredygtige produkter, som danske og internationale turister efterspørger.”

Og Dorte Krak, koncernchef i Københavns største hotelgruppe, Arp-Hansen Hotel Group, og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, siger:

”På alle måder repræsenterer dette projekt det, vi vil med turismeindsatsen efter COVID-19. København genstarter sig selv som turistdestination med grøn og bæredygtig turisme, hele turismeerhvervet står bag, og projektet er tilpasset den situation, turismevirksomhederne befinder sig i.”

København har stor betydning
Genopretningsplanen ”Comeback Copenhagen” har fire temaer: Turismen og turismeomsætningen tilbage til hovedstaden, omstilling til en ny markedssituation, turisme til gavn for hovedstaden og dens indbyggere samt bæredygtig turismeadfærd som forretning.

Planen er foreløbig 1-årig og udrulles i 12 initiativer, som blandt andet omfatter markedsføring, flyruter, togrejsende, krydstogtskibe, events, tryghed, og borgeropbakning.

Før COVID-19 havde hovedstadens turisme en årlig omsætning på over 50 milliarder kroner, viser nye tal fra Wonderful Copenhagen. For eksempel skaber turismen i København skatteindtægter for 3,8 milliarder kroner om året uden for København.

Relaterede artikler:

Dansk turisme udeladt fra regeringens vækstteams

WoCo og VisitDenmark i fælles millionkampagne

Ny millionplan skal hjælpe turismen i hovedstaden