Storkøbenhavn tabte sidste år 28 milliarder kroner i turismeomsætning. Nu skal planen Comeback Copenhagen til 70 millioner kroner prøve at skaffe noget af det tabte tilbage.
Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen lancerer nu Comeback Copenhagen, en fælles plan til at genoprette hovedstadens turisme. Planens 12 initiativer skal gøre København klar til der igen kommer turister.
Med i Comeback Copenhagen-planen er også hovedstadens turismeerhverv og kulturliv samt VisitDenmark.
”Med den nye genopretningsplan for hovedstadens turisme samler vi kræfterne, så vi på forkant af genåbningen kan forberede erhvervet til den nye virkelighed. Danmark skal også være en eftertragtet turistdestination efter coronakrisen,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse.
Comeback Copenhagen har et samlet budget på cirka 70 millioner kroner. Senere på året følges der op med en genopretningsplan, der rækker frem til 2023.
Benhård konkurrence om udenlandske turister
Comeback Copenhagen præsenterer 12 initiativer. Ud over markedsføring af hovedstaden og velkendte forretningsområder som kongresser, events og krydstogt, fokuserer planen også på at tiltrække flyruter, på at få flere togrejsende, på at turismen skal være bæredygtig, på trygge oplevelser, på borgernes opbakning til turismen og ikke mindst omstilling til en ny virkelighed for turismeerhvervet, hedder det.
I pressemeddelelsen siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen:
”Hovedstaden tabte sidste år 28 milliarder kroner i turismeomsætning og turismeerhvervet i København er helt i knæ. Der er derfor behov for et helt særligt fokus på at genoprette og omstille turismen med ny handling.
To ud tre gæster i hovedstaden er normalt fra udlandet. Og konkurrencen om netop de internationale gæster bliver benhård i takt med, at verden åbner igen. Derfor handler det nu at realisere planens initiativer i et bredt samarbejde med erhverv, kulturliv, kommuner og andre gode kræfter,” siger WoCo-direktøren.
Ny markedsføringsindsats
En central indsats i planen er en ekstraordinær ny markedsføringsindsats, der skal bidrage til, at danske og internationale turister vælger hovedstaden som destination, når markederne igen åbner, oplyses det.
”Genopretningsplanen bør sætte en stopper for den overturisme-debat, der som en slidt grammofonplade har kørt på repeat, inden coronaen ramte. Mere end nogensinde før har vi brug for mange turister i vores by, og derfor skal vi også være parat til at tænke nyt og stort. Jeg er især glad for, at vi nu får penge til at gøre København til europæisk julehovedstad 2021,” siger Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester, Cecilia Lonning-Skovgaard (V), i pressemeddelelsen.
I en kommentar til planen siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i HORESTA, ifølge brancheforeningens hjemmeside, at planen skal understøttes af økonomiske initiativer. Hun bakker i særdeleshed op om initiativet med nedsættelse af momsen, som Dansk Erhverv kom med i denne uge.
”Når de andre nabolande sænker momsen, så sætter det os endnu mere bagud i konkurrencen, når vi ikke gør noget. Vi har været lukket ned i lang tid, så det kræver en særlig indsats at få os op at stå igen,” siger hun, og foreslår, at der skabes et incitament til at gå ud og spise eller tage firmamødet på hotellet.
Og fra Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i Dansk Industri, lyder det blandt andet:
”Vi skal hurtigst muligt genstarte det danske turisme- og oplevelseserhverv. Hvis vi skal indhente det tabte og udvikle erhvervet, der er så vigtig for Hovedstaden og hele Danmark, er det afgørende med en langsigtet plan. Vi skal hurtigst muligt tiltrække og fastholde flyruter, markedsføre Hovedstaden og Danmark som et spændende, trygt og sikkert rejsemål.”
Hele oplægget til Comeback Copenhagen kan ses via dette link.
Relaterede artikler:
“Sommerpakken var samlet set en skidt konstruktion”