Kombardo Expressen, som Molslinjen står bag, er et bussamarbejde mellem Molslinjen og Herning Turist. PR-foto fra Molslinjen.

Kombardo Expressen åbner nye kombinationsruter

Ny strategi fra Molslinjen, der står Kombardo-busserne, giver ifølge rederiet buspassagererne mange nye kombinationer. Færgerne på Kattegat skal fungere som flydende busterminaler.

Hurtigfærgerne hos Molslinjen mellem Sjællands Odde og Aarhus forvandles delvist til sejlende busterminaler, hvor et busskifte på færgen åbner for nye muligheder for Kombardo Expressens buspassagerer. Det sker i kampen om passagerer mellem landsdelene med blandt andet DSB, flyselskaberne og andre fjernbusselskaber.

I en pressemeddelelse skriver Molslinjen, at nu søsætter Kombardo Expressen en ny strategi, hvor buspassagerer og deres bagage skifter bus under sejladsen. Et flydende bus-hub, hvor gæsterne kan sammensætte deres rejse på nye måder.

Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard, siger i pressemeddelelsen:

”Hidtil har Kombardo Expressen kørt mellem to punkter, så alle ruter fra Jylland havde én endestation på Sjælland (Københavns Hovedbanegård, red.) Nu bryder vi med de principper, og det giver som eksempel mulighed for at sammensætte en rejse fra Aalborg til Lyngby.”

Nye busdestinationer
For den enkelte passager er der ikke den store forandring. Når bussen ankommer på færgen, går passagererne i færgens passagerområde, og imens finder bagagen med hjælp fra færgens personale selv vej fra den ene bus til den anden. Så ved ankomsten til Odden skal passageren blot stige på den rigtige bus på vogndækket og fortsætte mod sit bestemmelsessted, oplyses det.

De nye kombinationer får antallet af ruter til at øge i Kombardo Expressens fartplan, hvor det nye samlingssted på færgerne udløser 84 ruter – heraf 64 helt nye rutekombinationer. I den forbindelse åbner Kombardo Expressen nye ruter til en række byer: Lyngby, Bagsværd, Ballerup og Københavns Lufthavn.

Til en begyndelse vil Kombardo Expressen køre hub-afgange fra Aalborg, Randers, Aarhus, Silkeborg, Odden, København og Københavns Lufthavn samt en afgang fra Skive, Viborg, Herning, Holbæk, Roskilde, Hillerød og Helsingør, Ballerup, Bagsværd og Lyngby.

Næsten monopol på danske færgeruter
Kombardo Expressen har ifølge egne oplysninger, før det nye tiltag, 1.000 ugentlige på 34 ruter mellem 21 danske byer.

Molslinjen sejler nærmest alle store og større danske færgeruter, i alt ni fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Molslinjen sejler om sommeren også mellem Sjællands Odde og Ebeltoft på Djursland, mens Bornholmslinjen har tre ruter til Bornholm, fra Ystad i Sverige, Køge og tyske Sassnitz.

Molslinjen, der beskriver sig som Danmarks største indenrigsfærgerederi, omsatte i 2019 for 1,9 milliarder kroner. Rederiet har siden 2015 udvidet fra to til ni danske færgeruter og forøget flåden fra tre til 15 skibe, der under normale rejseår betjener op til otte millioner passagerer.

Molslinjen blev i 2020 år købt af den svenske investeringsfond EQT Infrastructure.

Relaterede artikler:

Kombardo Expressen vil køre passagerer til CPH

Nu skal alle passagerer registreres på Odden-Aarhus

Her er Danmarks mest populære gratis færgeruter