Kommentar: Frankfurt er forbeholdt SAS og Lufthansa

Af Ejvind Olesen

Da SAS og Lufthansa i 1995 for første gang fik EU og konkurrencemyndighedernes godkendelse til deres alliance om stort set at lukke for konkurrencen om business trafikken mellem Alperne og Nordkalotten (Skandinavien), var det ikke uden en række betingelser. Vel at mærke betingelser, som ikke spillede den store rolle, og fortsat ikke gør det.

Aftalen som senere blevet fornyet to gange, og nu kun stopper, hvis nogen angriber dens indhold og vinder i EU hovedkvarteret i Bruxelles.
 I 1995 fik SAS og Lufthansa forbud mod at øge afgangen på strækningerne til og fra Düsseldorf og de skandinaviske hovedstæder samt fra Frankfurt og München. De fik også påbud om at afgive et antal af de attraktive slots mellem de pågældende byer.

Det lød alt sammen meget godt, men der var ingen der skulle have noget klinket. Det blev der senere, hvor Sterling forsøgte sig på København- Frankfurt, men efter en kort tid igen gav op.

Nu er vi så havnet i den samme situation med Norwegian, som skulle have startet i november på ruten, men har givet op efter svigtende forudbestillinger. Noget Norwegian burde have sagt sig selv. Hvad skal folk i Frankfurt, hvis de ikke skal videre med andre forbindelser. Og hvordan tage til Frankfurt uden at have gennemgående billet til de hundredvis af andre ruter, når man kender forholdene i Frankfurt.

Det burde Norwegian kunne have sagt sig selv. Nu sætter man til gengæld sin kærlighed til ruten København-Berlin, hvor der mildt sagt er fyldt op i forvejen med SAS, Easyjet, Air Berlin og Sterling. Det går aldrig godt, men det er ikke sikkert, det bliver Norwegian, der bliver taberen i det spil.

Men businesstrafikken mellem Tyskland i syd til Skandinavien i nord, den tilhører SAS-Lufthansa aksen.

 

Skrevet af